Hírolvasó

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. április

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. áprilisi számából
  1. Dömsödy Andrea: A rigai könyvtárak üzenete In.: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 4. szám 4-11. p. 

A cikk bevezetőjéből megtudhatjuk, hogy a Lett Könyvtárosok Egyesülete meghívására érkeztek Rigába a kolléganők. A lett könyvtárosok arra voltak kíváncsiak, hogy a KTE civil szakmai egyesületként hogyan valósítja meg a társadalmi felelősségvállalást, milyen dilemmákkal kell szembenéznie? Hogyan és milyen mértékben kell demokratikus ügyeket képviselni, a minőségi oktatás- és könyvtárügyért kiállni?

Az előadás mellet mód volt különféle könyvtárakat is meglátogatni, személyes tapasztalatokat szerezni. Elsőként a Lettországi Egyetem két karának könyvtárát tekintették meg, melyek a nap 24 órájában fogadják a látogatókat. Minden szolgáltatás önkiszolgáló, hétköznaponként  könyvtárosok segítik az olvasókat, az épületek nagyon nyitottak, otthonosak, nem különül el élesen az egyetemi és a könyvtári  és a közösségi funkció.

Lettország Nemzeti Könyvtára már építészeti megoldásával is kiemelkedő, szimbolikus jelentéssel is bír. A 12 emeletes, csupa üveg épület a folyó partján helyezkedik el és legalább annyira szolgál városi-közösségi térként, mint könyvtárként, ahol családok találhatnak programra. Vannak kiállítóterek, kilátó, étterem, konferenciatermek és a hagyományos könyvtári terek is megtalálhatóak. A 7. emeleten van a gyermekkönyvtár és gyermekirodalmi központ. Nem túl nagy, inkább hagyományos megjelenésűnek mondható, most tervezik a megújítását. Módszertani központként rengeteg különféle érdeklődésűnek és korosztálynak szerveznek programokat, versenyeket pl. Apáknak és férfiaknak szóló olvasóversenyt.

A Rigához közeli, Olaines középiskolájának könyvtárát részletesen bemutatja a szerző. Hogyan alakították át a tereket, hogyan mérték fel az igényeket, hogyan és mire használják a diákok a könyvtárat? A megvalósításért 2016-ban elnyerték Az év legjobb épülete Lettországban díjat- az átalakítás kategóriájában. A könyvtár tereinek részletes bemutatása- és a fotók alapján betekintést nyerhetünk egy lett iskolai könyvtár megjelenésébe és mindennapjaiba.

A látogatás alkalmat adott arra is, hogy tájékozódjanak a lett gyermekirodalomról, elkészüljön a magyar-lett gyermek- és ifjúsági irodalmi művek bibliográfiája http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=458.

A rigai könyvtárakról a KTE 8. szellemi műhelyén még többet is megtudhattak az érdeklődők http://www.ktep.hu/KSZM8

2. Dóra László : Kölcsönzési ranglisták – 2018. In.: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 4. szám 12-20. p. 

Egy fővárosi peremkerület könyvtárának éves kölcsönzési statisztikáján alapuló adatsorokat és elemzéseket olvashatunk. Könyvtárostanároknak is érdemes tájékozódni: mit kerestek, mit kölcsönöztek a közkönyvtárban? Milyen változásokat láthatunk? Kik a legolvasottabb szerzők és mely művek vezetik a listákat? Számunkra különösen érdekes a gyermek- és ifjúsági lista! Mik befolyásolják ezeknek a listáknak a sorrendjét? Hogyan alakul a szórakoztató irodalom  kérdése és bővül-e az olvasói érdeklődési kör?

3. Maróthy Szilvia: Szabad hozzáférésű irodalom: Kerekes Pál új Kalauza In.: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 4. szám 50-52. p. 

A cikk könyvismertetés. A kötet az on-line, ingyenesen és jogszerűen elérhető szépirodalmi alkotások elérhetőségének weboldalait mutatja be sokszínűen. Érdemes vele megismerkedni, ajánlani az olvasóknak, tudjanak a diákokkal ezekről a lehetőségről és éljenek is vele!

Budapest, 2019. szeptember 16.

Szakmári Klára, könyvtárostanár

Iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja – 2019 októbere

KÉPZELD EL! ÁLMODD MEG!

Ha október, akkor idén is Iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja (International School Library Month)!

Az iskolai könyvtárak világhónapja lehetőséget nyújt az egész világon az iskolai könyvtárakat irányítók számára, hogy egész októberben megemlékezzenek az iskolai könyvtárak jelentőségéről, s minden jóról, amit képviselnek.

Az iskolai könyvtárak nemzetközi hónapja idén a LET’S IMAGINE – Képzeld el! Álmodd meg! mottó köré szerveződik, a 2019-es IASL témájához kapcsolódóan: „Konvergencia-felhatalmazás-átalakulás: iskolai könyvtárak”. Ebben az évben arra szeretnénk ösztönözni a résztvevőket, hogy felfedezzék a kapcsolatot a könyvek, az olvasás, az iskolai könyvtárak és a képzelőerő, fantázia között. Abban a reményben választottuk ezt a témát, hogy valamennyi résztvevő számára 3-20 évesig megfogható lesz.

Ünnepeljünk együtt a világhónapot 2019-ben is a megadott téma köré szervezett projektekkel, rendezvényekkel. Reméljük, hogy a 2019-es világhónap az iskolai könyvtárak csodálatosan kreatív, ötletgazdag, világméretű ünnepi hónapja lesz!

A szervezők különböző programokon való részvételt ajánlanak, amelyek sokak érdeklődésére tarthatnak számot, de kétségkívül lesznek olyan résztvevők, akiknek saját elképzelésük szerint fognak megemlékezni a világhónapról a könyvtáraikban. Nem számít milyen kicsi vagy nagy könyvtárban dolgozol, kérünk, hogy fontold meg a részvételt a világhónapban!

A világhónap mindenki számára nyitott, függetlenül attól, hogy tagja-e az IASL-nek, vagy sem, ezért mindenki készüljön fel egy nagyszerű októberre a világhónap jegyében! Mindenki hírül adhatja a világhónapi tevékenységét, ha képeket és beszámolót küldd a  “What People are Doing for ISLM” oldalra. Bővebb információ: celebrateschoollibraries@gmail.com

Az ISLM csapata szívesen fogad új tagokat, és lelkesen támogat mindenkit a világhónap megünneplésében ebben az évben is:

Könyvjelzőcsere

Skype lehetőség 

Mókás feladatok: állatos vers, illetve nyelvtörő írása angol nyelven –  ehhez kapcsolódó angol foglalkozás tervvel

Ötletpaletta a világhónap egyéb módon való megünnepléséhez:

  • kreatív írás foglalkozás szervezése
  • vers felolvasó alkalom
  • plakát készítés olvasmányélményekről A/3-as méretben
  • Milyen lesz az iskolai könyvtár 100 év múlva? – kreatív prezentáció
  • A világunk – aktuális környezeti problémákhoz kapcsolósó kutatás és annak bemutatása
  • Tematikus felolvasó délután
  • Bármilyen felolvasó alkalom
  • Könyvkóstoló
  • Könyv bingó – különféle műfajú művek írására ösztönző táblajáték
  • Könyvkiállítás
  • Orwell víziója 1984-ben és napjainkban
  • Book-talk – olvasókör
  • Népmesemondás szülők, nagyszülők bevonásával népviselet, népi kultúra bemutatásával
  • Játszd el! Idősebb diákok csoportja kisebbeknek előad részleteket olvasásra ajánlott művekből
  • Író-olvasó, illusztrátor-olvasó találkozó
  • Könyvtári kincskeresés

Ha ezek közül a tevékenységek közül választanak a résztvevők, akkor kapcsolatba léphetnek olyan partnerekkel, akik szintén azt választották.

Forrás: International School Library Month (ISLM) URL: https://iasl-online.org/advocacy/islm/index.html Utolsó letöltés: 2019.09.11.

Összeállította az ISLM Team 2019, fordította: Pataki Marianna, szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Testvérkönyvtárak TOP 10-es könyvei

Egy kedves dombóvári kolléganő, Erdeiné Hasulyó Laura ötletét valósították meg a Testvérkönyvtárak, összegyűjtötték a könyvtáruk tíz (de lehetett kevesebb is) legkedveltebb könyvét, amelyeket a gyerekek folyamatosan olvasnak, kölcsönöznek. Nagyon érdekes, hogy hol mi a kedvenc… de vajon melyik könyv, szerző lehet az abszolút kedvenc a testvérkönyvtárakban?

A 2019/20-as tanévben is szeretnénk folytatni a kezdeményezést!

A lista az alábbiakban elérhető: Kedvenc könyvek 2018_2019

Írta: Pandúr Emese
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

 

Nyári szünetre

Bár még csak a gyerekeknek tört ki a vakáció, kívánjuk, hogy a hamarosan számunkra is elérkező nyári szünet minden kollégánknak felüdülést és feltöltődést hozzon!

 

Tartalom átvétel