Hírolvasó

Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja 2018

SZERETEM AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAMAT

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is az október az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja. A nemzetközi felhívás magyar fordítása:

Ünnepeljük az iskolai könyvtárakat minden októberben!

Az  Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja (ISLM) lehetőséget nyújt az iskolai könyvtáraknak arra,  hogy világszerte válasszanak egy napot, egy hetet vagy az egész októberi hónapot, és felhívják a figyelmet az iskolai könyvtárak fontosságára és remek ünnepet szervezzenek róluk. 

Az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja 2018-as témája: “Szeretem az iskolai könyvtáramat”, amely az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Szervezete (IASL)  által szervezett   “Az iskolai könyvtárak innovációja, információi és hatása” című éves konferencia témáján  alapszik.

Ebben az évben az iskolai könyvtárak által kifejtett hatásra összpontosítunk, és olyan témát választottunk, amely szerintünk mindenki számára (3-20 éves korosztály) elérhető lesz.

Hívjuk őket, hogy ünnepeljék velünk az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapját különböző  projektek és tevékenységek révén, és fejezzék ki, miért szeretik az iskolai könyvtárat. Reméljük, hogy ebben az évben egy csodálatos, a könyvtárak szeretetéről szóló örömünnep szerveződik az iskolai könyvtárakért!

Az nemzetközi hónap  csapata számos olyan tevékenységet támogat, amely részese kíván lenni  az ünneplésnek. Bizonyára neked is van saját elképzelésed arról, hogy miként lehetne a legjobban megszervezni a nemzetközi hónap programjait a könyvtáradban. Nem számít, hogy nagy vagy kicsi az iskola könyvtára, kérjük, fontold meg a részvételt!

A nemzetközi hónap  mindenki számára nyitva áll, függetlenül attól, hogy tagja vagy-e az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Szervezetének  (IASL-nek) vagy nem, kérjük, terjeszd az információt, és indíts el  egy fantasztikus októbert, az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapját.

Ne felejtsd el bemutatni másoknak is a saját hónapodat,  küldj információkat és fotókat az ISLM oldalán található “What People are Doing for ISLM?”  (Mit csinálnak az emberek az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapján?) című oldalra!

Ha kérdésed van  az ISLM-ről, kérjük, lépj kapcsolatba a következő címen: celebrateschoollibraries@gmail.com

Üdvüzlettel:

Breege O’Brien, Chairperson, ISLM

A 2018-as ISLM csapat: Breege O’Brien (Ireland), Sunita Malekar (India), Hosea Tokwe (Zimbabwe), Linda Thiebaud (U.S.A.), Chhavi Jain (India),  Abha Singh (India) and Ms. Ramandeep (India)

August 2018

A népmese napja 2018 – Felhívás csatlakozásra

“A mesemondás tanulható, gyakorolható,
ugyanúgy, mint egy hangszeren
meg lehet tanulni játszani.”
 Sándor Ildikó (forrás)

A HUNRA – Magyar Olvasástársaság felhívására – felismerve és támogatva a mesék, a mesélés semmivel sem pótolható hatását – 2005 óta az iskolai könyvtárakban is ünnepeljük A népmese napját. Szinte minden iskolai könyvtár szervez Benedek Elek születésnapjához minél közelebb eső időpontban olyan programot, eseményt, amelyen keresztül a mesék eljutnak az iskola tanulóihoz, tanáraihoz, a szülőkhöz, családokhoz is.

A népmese napja megünnepléséhez csatlakozó magyarországi és határon túli intézményeknek lehetősége van a programjait regisztrálni a HUNRA oldalán. Arra kérjük kollégáinkat, mutassák meg, ők hogyan mesélnek ezen a napon. A szervezők a csatlakozas@nepmesenap.hu címen várják a jelentkezéseket a programok rövid leírásával, amelyek aztán inspirálódásul megjelennek a népmese napja weboldalán is.

Az ünnepléshez minden évben kapcsolódik egy konferencia is. 2018-ban Az „igazságos” mesék címmel 2018. szeptember 28–29. Budapesten, Országos Széchényi Könyvtárban kerül rá sor (programtervezet itt és itt). Nem véletlen a helyszín, mert az idei ünneplés központi alakja a mesék igazságos királya, Mátyás király.

Blogunk Jó gyakorlatok rovatában örömmel jelentetünk meg beszámolókat A népmese napja iskolai megünnepléséról!

Cs. Bogyó Katalin

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Légy gyermek… meg fiatal is!

Benyomások finn közkönyvtárakról 4. Cs. Bogyó Katalin

A sorozat végére került a non plus ultra, könyvtárostanári lelkemhez legközelebb álló,  a gyermekkönyvtár, illetve a gyermek- és ifjúsági könyvtár. Mindkét könyvtár honlapján megjelenik mindkettő, hol egyben (Lapua), hol külön-külön fülön (Seinäjokiban itt és itt). Azzal, hogy a fiataloknak külön szolgáltatásokat nyújtanak, az olvasóvá válás (és több egyéb) szempontjából kritikus időszakban érik el őket, hiszen általában ekkor, a kamaszkorban dől el, hogy valakiből olvasó, ill. könyvtárhasználó marad-e/lesz-e.

Kezdem Lapuával, ami lényegesen kisebb település (14-15 ezren lakják, kb. mint Balatonfüred), mint Seinäjoki, így a könyvtára is kisebb, de ez mégis olyan “főkönyvtár”, amely a környéket és a település általános iskoláit könyvtárbusszal látja el (1972 óta).  Számomra ez az utóbbi a legérdekesebb, s itt jelentős szemléletbeli különbséget látok: a könyvtár évente új, kiváló minőségű könyveket szerez be az általános iskoláknak, ezeket a könyvtárbusz viszi ki ún. könyvtáskákban vagy könyvcsomagokban. Hogy mi kerüljön a táskába, arra a gyerekek javaslatot tehetnek. De visznek még könyvjelzőket, szóróanyagokat is. A könyvekhez könyvtári és olvasási feladatlapokat mellékelnek, amelyek helyes  kitöltéséért matrica jár (14-et lehet összegyűjteni). A 2-6. osztályosok számára olvasási kampányt is szerveznek. Ezen kívül rendszeresen tartanak foglalkozásokat előre meghatározott oktatási program szerint a főkönyvtárban vagy a helyszínen az óvodától a középiskoláig.

A könyvtár azonban nem áll meg a gyerekeknél, a szülőket külön is megszólítja. Leírják, miért fontos, hogy olvasson a gyermekük, mit tehetnek ők a cél érdekében, s ajánlanak pár weboldalt a témában.

De lássuk a képeket: egy régi ipari épületet (lőporgyárat) alakítottak át kulturális központtá, amely egyik része lett a települési könyvtár. A könyvtár központi terének közel felét foglalja el a gyermek és ifjúsági részleg:

A könyvtárban van meseszoba, a polcok közötti öblökben pár számítógép és sok játék (kis asztalifoci is a társasjátékok mellett), barátságos dekoráció, kutatós feladatok és persze Muminok:

Ha a kis Lapua már ennyire profi, mit tud hozzátenni Seinäjoki?

A gyermekkönyvtár használatának nyilván itt is vannak szabályai (beiratkozás, kölcsönzési idő, késedelmi díj stb.), ám a viselkedési szabályokat párbeszédes formában Pikku Aasi válaszaiból ismerhetik meg a gyerekek (Kis Medvének írja a fordító, de a kép egyáltalán nem medvés, inkább csacsis).

Ami érdekes: a könyvtár olvasáskaland (Lukas Adventure) elnevezéssel városi olvasási versenyt (hasonlítható a mi könyvkirályunkhoz) szervez, amely 6 iskolai évfolyamot érint. A könyvlistát, a feladatlapokat, okleveleket (diploma) külön weboldalról lehet elérni (ez nem tökéletes). Különféle oklevelek (diplomák) járnak az elolvasott könyvszám után (7, 13, ill. 20 könyv).

Az iskolák/óvodák és a könyvtár együttműködési terv alapján dolgoznak, amely szintén az olvasóvá válást ösztönzi. Ebbe beletartozik – Lapuához hasonlóan -, hogy az iskolák a közkönyvtártól könyv-, film- és/vagy játékcsomagot rendelhetnek, amelyeket akár ki is szállítanak nekik, valamint könyvtárhasználati foglalkozások (a könyvtár használatának a tanítása és a tudásmenedzsment készségek elsajátítása) tartása egészen középiskolás korig.

Minden egyébről beszéljenek megint a képek:

És akkor hogy is van a fiatalokkal Seinäjokiban? A jelszó: kölcsönözhetsz, tanulhatsz, csoportos munkát végezhetsz vagy csak pihenj a barátaiddal!

Lehet kölcsönözni a könyvek mellett képregényeket, mangákat, folyóiratokat, hangoskönyveket, DVD-ket és Blu-ray filmeket, digitális játékokat és társasjátékokat. Ezenkívül a fő könyvtárban Xbox, a Nurmo könyvtárban (fiókkonyvtár) a Wii konzolon lehet játszani. (!)

A könyvtárpedagógiai tevékenység hasonló, mint a gyermekkönyvtárban, hiszen a meghirdetett programok a középiskolást korosztályt is megcélozzák. Viszont külön oldal működik Fiatalok címmel a könyvtár honlapján, ahonnan elérhető például a sci-fi és a fantasy irodalom rajonlóinak Risingshadow című oldala. Ugyancsak itt található a Sivupiiri, kifejezetten gyermekeknek és fiataloknak szóló könyves oldal is könyvújdonságokkal, ajánlókkal, interjúkkal, irodalmi programajánlókkal, videókkal, stb. Például itt egy friss irodalomlista az iskolakezdésre. Az irodalmi videóknak külön csatornája van a könyvtár honlapján. Regisztráció után saját fiókod lehet, ahol könyvespolcot készíthetsz, kommentelhetsz stb. Számítógépet a fiatalok is az interneten keresztül foglalhatnak, a felület természetesen – ahogyan a kölcsönzésnél is – három nyelvű.

A lapuai könyvtárban

A végére értem a sorozatnak, elköszönök. Remélem, hogy itt-ott pár érdekes könyvtárságról sikerült írnom, ami mást is érdekelhetett. Köszönöm a figyelmet!

(előzmény) (előzmény) (előzmény) VÉGE 

Nézzük máshogy! – olvass, inspirálódj, írj! Pályázat

NÉZZÜK MÁSHOGY! – OLVASS, INSPIRÁLÓDJ, ÍRJ!

ÍRÓI PÁLYÁZAT KÉT KATEGÓRIÁBAN A PAGONYNÁL – NEM CSAK NAGY-KAMASZOKNAK

Kép forrása

A Pagony Kiadó két kategóriában pályázatot ír ki a Budapest OFF című novellaantológiához kapcsolódóan, amelyre érdemes tanítványaink figyelmét felhívni:

I. kategória: kritikaírói pályázat 14-18 éveseknek

  • témája a Budapest OFF – novellaantológia bármelyik szövege, vagy több, általad kiválasztott novella, vagy a kötet egésze
  • terjedelem: 2500 – 3000 karakter (szóközzel), formátum: Word
  • beküldési határidő: 2018. október 28. vasárnap éjfél
  • cím: tak@tilosazakonyvek.hu
    Subject: Budapest – kritika

II. kategória: szépirodalmi pályázat 12-18 éveseknek

  • témája: Budapest, ahogy/amilyennek én látom – szubjektív történetek Budapestről vagy Budapest bármely városrészéről
  • terjedelem: 3000 – 4000 karakter (szóközzel), formátum: Word
  • beküldési határidő: 2018. október 28. vasárnap éjfél
  • cím: tak@tilosazakonyvek.hu
    Subject: Budapest – nekem

Eredményhirdetés (mindkét kategóriában): 2018. november 17-én, 18:00 órakor, Budapest egyesítésének napján, a Bartók Pagonyban

cím: Budapest, Bartók Béla út 5. 1114

A zsűri tagjai: Kovács Eszter (a Pagony kiadó főszerkesztője), Mészöly Ágnes (író), Vinczellér Katalin (magyartanár, a kiadó munkatársa)

A legjobb kritikák írói bekerülnek a Pagony kiadó kreatív kamaszkritikusi csapatába, megjelenés előtt megismerhetik a könyveket, és folyamatosan gyakorolhatják a kritikaírói tevékenységet.

A legjobb szépirodalmi szövegek szerzői a könyvnyereményen túl, részt vehetnek egy, a kiadó szerzői által vezetett író – workshopon.

Jótanácsok a kritikaíróknak:

A kritikád mellé csatolj magadról rövid(!) bemutatkozást, amiben leírod, hogy hívnak, hány éves vagy, hol tanulsz és miért szeretnél a Pagony kiadó kamaszkritikusa lenni. Ha vezetsz könyvekkel kapcsolatos blogot/vlogot/tumblrt/stb. akkor linkeld be a bemutatkozásod végére!

– Adj címet a cikkednek!

– Ne csak a könyv/novella történetet meséld el!

– Fejtsd ki, miért tetszett/nem tetszett! (pl. A mondanivalója miatt, a szereplők miatt, a hangulata miatt, az író(k) stílusa miatt, stb.)

– Mondd el, kinek ajánlanád és miért, vagy kinek nem ajánlanád semmiképp és miért nem!

– De ne feledd, nyugodtan ereszd el magad, ez nem egy iskolai dolgozat! Írj szabadon, olyan stílusban, amilyenben szeretnél, AMI TE VAGY!

Jótanácsok a szépíróknak:

A pályázatra szépirodalmi szövegeket várunk. Azaz nem a város vagy egy városrész bemutatása a cél, hanem a TE szubjektív nézőpontod, nyelvi világod, az eleve fiktív vagy fiktívvé formált saját történeted, leírásod! Ne felejts el címet is adni művednek!

 

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Zenélj!

Benyomások finn közkönyvtárakról 3. Cs. Bogyó Katalin

A zenei gyűjtemény minden könyvtárban izgalmas számomra, Seinäjokiban is érdeklődve néztem itt körül, annál is inkább, mert vendéglátónk rendszeresen elhozza ide a tanítványait énekórákon. Ezt nem is csodálom – nagyon gazdag a gyűjtemény, s van pár olyan extra, amellyel könyvtárban még nem találkoztam. De erről majd később.

A zenei részleg megjelenése is impozáns az épületen belül, a már korábban említett lépcsősor gyakorlatilag nézőtérré alakul át, amikor a könyvtárban koncertekre kerül sor.

A képen fölül a bejárat melletti kávézós-folyóiratos-számítógépes rész, alul a zenei részleg a könyvtárosok pultjával és a kuckókkal

Magamban kuckóknak neveztem el azokat a kisebb, nagyobb fali bújóhelyeket, ahol nyugodtan el lehet terülni, zenét lehet hallgatni, lehet társasozni, játszani… Van ezekből akkora is, hogy elfér egy kis asztalka székekkel.

Kuckósor a zenei részlegben

A gyűjtemény elhelyezése (alól a társasjátékok):

 

 

Kényelem zenehallgatáshoz:

No és akkor jöjjenek az extrák! A jelszó: ZENÉLJ! Adunk hozzá hangszert, adunk hozzá stúdiót.

Ha zongorista vagy, s gyakorolni vágysz, menj a könyvtárba! Egy Roland márkájú digitális zongora áll a könyvtárhasználók rendelkezésére.

Ottjártunkkor a fiatalember teljes átéléssel zongorázott

Ha van egy bandád, és felvételt is szeretnétek csinálni, akkor vonulj a könyvtár  zenei stúdiójába!  Kapsz hangszereket is, és nem kell hozzá más, mint érvényes olvasójegy, valamint időfoglalás, amit kérhetsz telefonon vagy e-mailben. Szerintem ez zseniális ötlet.

Kép forrása

Fontosnak tartom mindehhez hozzátenni, hogy Finnországban a gyerekek énekórákon is zenélnek és énekelnek a zeneelmélet és zenetörténet mellett, a szaktantermeknek általában van stúdiója és komoly hangszerállománya. Finn gyerek nem kerül úgy ki az iskolából, hogy – még ha csak alapszinten is – ne tudjon valamilyen hangszeren játszani, s ne énekelt volna mikrofonba úgy, hogy a társai kísérték hangszeren. Szerintem ezt a magyar gyerekek is élveznék!

A zenei részleg további szolgáltatásairól a honlapjukon található több információ.

(Előzmény) (Előzmény) (Folytatás)

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Szolgáld ki magad!

Benyomások finn közkönyvtárakról 2. Cs. Bogyó Katalin

Ha beléptél, akkor szolgáld ki magad!

Lapuában még nem figyeltem meg mindent, mert nagyon meg voltam illetődve, de Seinäjokiban már bátrabban fotóztam. Ez a település egy járási központ, a könyvtárat pár éve, 2015-ben adták át, gyönyörű és modern, a kölcsönzés már teljesen automatizált. De itt pl. a kedvenc lapod olvasgatása közben kávézhatsz is, mindjárt a bejárattól balra ugyanis egy tágas térben ingyenes számítógépek, szabadon hozzáférhető folyóiratok (a szekrény aljában a régebbi, a tetején egy felhajtható üveglap alatt a legfrissebbek) és egy kávézó (nevezzük büfének) található.

A bejárattól kissé jobbra egy tájékoztató fal (áttekinthető térképpel, hirdetésekkel, plakátokkal) és a könyvvisszavevő automata segíti a könyvtárhasználó életét:

A kölcsönzés a könyvtár több pontján elhelyezett többnyelvű (finn, svéd, angol) kölcsönzőautomatáknál történik, Eepos kölcsönzőkártya/olvasójegy használatával:

És ha már kölcsönzés: a neten leadott kérésedet előkészítik, értesítést (sms-t, e-mailt, amit szeretnél) kapsz egy kóddal, hogy mehetsz érte, besétálsz, elveszed a kódod alapján a könyved, kikölcsönzöd az automatánál és már mehetsz is, ha akarsz. Meg maradhatsz is, ha akarsz. És ha nincs ötleted, hogy mit is szeretnél kölcsönözni, a könyvtárosok kis szatyrokban összeállítanak neked egy zsákbamacska könyvcsomagot.

Ha maradnál, olvasgathatsz a kényelmes olvasószobában, vagy éppen a hatalmas üvegfal előtt, bandázhatsz a lépcsőkön, de kutathatsz is, minden további nélkül használva a saját laptopodat. A tájékozódásban a könyvtár több pontján elhelyezett információs pultok segítenek. (A könyvtár zenei részlegéről és a gyermekkönyvtárról külön fogok írni.)

Azért vannak könyvtárosok is, a könyvvisszavevő automata után, a bejárattól jobbra hatalmas könyvtárospult áll, mögötte természetesen könyvtárosokkal, akiknek a munkájába itt és most nem láthattam bele. A könyvtárnak tartalmas és áttekinthető a honlapja, a tartalmi részekről itt lehet informálódni, valamint aktuális a blogja.

(Előzmény) (Folytatás)

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Gyere be!

Benyomások finn közkönyvtárakról 1. Cs. Bogyó Katalin

Húsvétkor jártam Finnország középső részén, Seinäjokiban és környékén. S ha már arra jártam, a könyvtárakat sem hagyhattam ki. Sajnos iskolai könyvtárba nem jutottam el, de két közkönyvtárba igen. Az egyik Lapua, a másik Seinäjoki könyvtára volt.

Nyilván nem lehet a két villámlátogatásból messzemenő követeztetéseket levonni, de már az első könyvtár után érteni véltem, hogy mi a finn könyvtárak titka.

  • Mi VOLT a finn könyvtárak bejáratánál? 
  1. Akadálymentes bejárat
  2. Gyermekkocsi
  3. Járókeret
  4. Kerekesszék
  • Mi NEM volt a finn könyvtárak bejáratánál?
  1. Biztonsági őr
  2. Biztonsági kapu
  3. Kötelező ruhatár
Mit sugallt – számomra – a finn könyvtárak bejárata? Azt, hogy GYERE BE! Akárki vagy, akármilyen vagy, akárhonnan jöttél és akárhová mégy, gyere be a könyvtárba – és érezd jól magad.

Én ezt elsőre nem akartam elhinni, s alig mertem  – vendéglátóm nagy derültségére – a lapuai könyvtárba “csak úgy”, látogatójegy váltása nélkül, kabátban és táskával besétálni, beülni, a könyvtárat használni, fotózni… És ugyanez a “csoda” megismétlődött Seinäjoki könyvtárában – ha jól belegondolok, a legnagyobb hatást ez a nyitottság és bizalom gyakorolta rám.

Íme a bejáratok:

  1. Lapua

2. Seinäjoki

Folyt. köv.

Gyermekkönyv a Fitz-díjasok között

Fitz József-könyvdíj a Pozsonyi Pagony Kiadónak Vinzcellér Katalin

1989 óta kerül kiosztásra a Fitz József-könyvdíj, amelyet a könyvtárosok szavazatai alapján ítélnek oda az előző évben megjelent, a könyvtáros szakma által legértékesebbnek, legszebbnek tartott könyveknek. A díjat a könyv kiadója kapja. A minisztérium által biztosított pénzjutalom kiadására minden évben a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Vándorgyűlésén kerül sor.

Kép forrása

A 2017-ben megjelent könyvek három díjazottja között szerepel Dániel András És most elmondom, hogyan lifteztem (Pagony kiadó, 2017) című könyve. A könyvet nagy szeretettel ajánljuk mindenkinek, akik szeretik ha a hétköznapi helyzetek és a varázslatos mesék nem válnak szét egymástól.

Részletesebben az alábbi oldalakon lehet olvasni a könyvről:

A megtisztelő díjban még két könyv részesült:

  • “Gyermekvilágháború” – 1914-1918 rajzokban / szerk. Bogdán Melinda. – Eger: EKE ; Budapest: OFI OPKM
  • A Biblia növényei / Fráter Erzsébet. – Budapest: Scolar

Szerkesztői megjegyzés: Egyesületünk ebben az évben is kikérte a díjra való jelölés során tagsága véleményét, majd ez alapján a “Gyermekvilágháború” – 1914-1918 rajzokban  című kötetre szavazott . Gratulálunk minden díjazottnak!

A KTE üzenete az MKE 50. Vándorgyűlésén

Melyek a köz-, gyermek- és iskolai könyvtárak közös/azonos céljai?

Legalább 50 éve együtt, ezért:

Az év gyerekkönyve díj 2017

Kedves könyvtárosok, könyvtárostanárok!

Vinczellér Katalin
Pagony Kiadó

Nagy örömmel és sok szeretettel hívom fel figyelmeteket az idei Ünnepi Könyvhéten kiosztott Év Gyerekkönyve Díjakra, amelyek közül a Pagony&Tilos az Á kiadó 3 díjat hozott el. A három könyv korosztályosan is elkülöníthető, de a Macskaherceg kilencedik élete nem csak a gyerekeknek, alsó tagozatos olvasóknak jelenthet élményt.

Kép forrása

Magáról a díjról és a nyertes könyvekről az alábbi oldalakról lehet még több információt kapni:

Egyben szeretném felhívni a kedves kollégák figyelmét arra, hogy a pagony.hu oldalon regisztráció után az „adataim” legörgetésével fel tudnak iratkozni a kiadó Tanári Hírlevelére, amely augusztustól kétheti rendszerességgel ad tájékoztatást az aktuális, tanári – könyvtárosi szempontból fontos új könyvekről, szakmai munkáról, eseményekről, esetleges akciókról, pályázati lehetőségekről.

(Kiadói ajánlat)

Jó gyakorlatok – Jutalomkirándulás Budapesten

Marincsákné Nagy Ildikó: Jutalomkirándulás Budapesten

A hagyományhoz híven idén is megrendezésre került az iskolánkban az Olvassunk együtt! Irodalmi és könyvtárhasználati vetélkedő. Az idei feladatlap kérdései Leiner Laura Szent Johanna gimi – Kezdet című regénye alapján készült. A vetélkedő eredményhirdetése után a legjobb 14 diák – a 6., 7. és a 8. évfolyamról –  utazhatott jutalomkirándulásként Budapestre, ahol múzeumlátogatással egybekötött könyvtárlátogatáson vehettek részt.

Az idén a látogatott múzeum a  Magyar Természettudományi Múzeum volt, ahol az  állandó kiállítást tekintettük meg: „Felfedező úton Magyarország tájain, titkok a föld alatt ásványok, kőzetek, drágakövek, korallzátonyok csodálatos világa”. Egy rövid pihenő és ebéd után érkeztünk a Tündérpalotához.

Ebben az évben egy újabb  budapesti könyvtárra, az OPKM -re, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumra esett a választásom. Könyvtárhasználóvá neveléshez a diákoknak legtöbbet az iskolai könyvtár adhat, de mellette a más könyvtártípusokban való látogatás is ezt a célt szolgálja.  A könyvtárhasználati tantervünkben a 7. évfolyamon szerepel a könyvtártípusok tanítása. Nagyon jó lehetőség a szakkönyvtár adta szolgáltatásokba betekintést nyerni.  A könyvtárban Dömsödy Andrea iskolai könyvtári szakreferens fogadott bennünket, és ezt követően egy interaktív könyvtárhasználati foglalkozást tartott a tanulóknak.

A diákok játékos formában tekintették át, hogy a különböző kérésekkel, megoldandó feladatokkal melyik könyvtártípust célszerű választani, felkeresni.  Élmény volt, hogy mint iskolai könyvtáros én is részese lehettem e feladatnak. Ezt követően a diákok átbeszélték az általuk választott megoldásokat. Ezután léphettünk be a szakkönyvtárba, ahol a könyvtár tereit feltérképezve ültünk számítógépek elé. Kezdődött a következő feladat: adatkeresés az OPKM-ben. Könyveket és folyóiratcikkeket kerestek a diákok a könyvtári katalógusban az iskolánk történetével kapcsolatban valamint konkrét szerzők műveit illetően. Kitöltötték a kérőcédulát, és indulhatott a dokumentumok megtalálása.  A keresésüket segítette, hogy leírást kaptak a feladatmegoldás mikéntjéről, a lépésekről.  Megnézhettük az iskolai értesítőket, és jártunk a gyermek- és ifjúsági állományrészen is. Ráadásul egy ajándékkönyvet is kaptunk, amely könyvtárunk állományát gyarapítja majd emlékezve az itteni látogatásunkra.

Gyorsan szaladt az idő, a másfél óra úgy eltelt, hogy szinte észre sem vettük. Az idő szorított bennünket, így gyors búcsúzást követően igyekeztünk a pályaudvarra, hogy elérjük a Miskolcra tartó vonatot.

Tartalmas napot zártunk, a múzeumban tett látogatás és az interaktív könyvtárhasználati óra az önálló tanulásuk fejlesztéséhez, az önálló ismeretszerzéshez járult hozzá kötetlenebb formában. A diákok visszajelzése alapján értékes, hasznos, élményben gazdag, könyvtárlátogatáson, könyvtárhasználati órán vettünk részt, amelyet egy nagyon kedves, segítőkész könyvtáros tartott nekünk, akitől sokat tanulhattunk.

2018.május 25.

További fotók: https://www.flickr.com/search/ ?text=opkm%20jezsu&view_all=1

Foglalkozásterv: http://www.opkm.hu/download/fi le/konyvtar/foglalkozas/OPKM_s zakkonyvtar_nagykonyvtar_2018. pdf

(Szerk.: Cs. Bogyó Katalin)

Tartalom átvétel