Hírolvasó

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 6.

Az IKT jegyében Peresztegi Erika

Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk hatodik foglalkozására a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtárának számítógéptermében került sor, 2018. május 28-án. Rendhagyó módon ez egy egész napos továbbképzés volt két előadóval. Ezen a napon olyan internetes alkalmazásokat ismerhettünk meg, amelyek digitális kompetenciánkat fejlesztette és a könyvtári munkánk színvonalát emelheti.

Pozsgai Krisztina, a Közművelődési Osztály művelődésszervezője az Inkscape vektorgrafikus szerkesztőprogram használatát mutatta be plakáttervezéssel.

Forrás

Az Inkscape alkalmas iskolai oktatásban való felhasználásra is, kisebb példányszámú grafikai tervek kivitelezésére, vagy webgrafikák készítésére. A foglalkozás gyakorlati megközelítésű volt, az elmondottakat kipróbálhattuk számítógép segítségével. Krisztina előadásában tetszett, hogy a tények mellett praktikus ötletekkel segítette a későbbi munkánkat. Megmutatta, ő hogyan keres plakátjainak hátteret, textúrát, továbbá milyen betűtípusokat érdemes használni, illetve a kép és szöveg helyes arányaira is felhívta a figyelmünket. Érdekes és hasznos információkkal gazdagodtunk. Köszönjük!

Némethné Sáhó Éva, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium könyvtárostanára először az iskola digitális újságját, az e-Hírharangot mutatta be egy prezi segítségével. Ezt követően rápillantottunk a program szerkesztőfelületére is.  A mai világban ez az információátadás alkalmazkodik legjobban a tanulók életkori sajátosságaihoz. Egy kattintással elérhetőek az iskola életével kapcsolatos kiemelt események, fotók, írások, rajzok stb. Éva elmondásából kiderült, milyen nagy munka egy ilyen újság megalkotása. A tanárnő mesélt a Joomag Digital Publishing Platform lehetőségeiről, ötleteivel bátorított bennünket.

Forrás

Az e-Hírharang elérhetősége: http://peterfy.hu/index.php?id=42

A továbbiakban  digitális kompetenciánk fejlesztéséhez kaptunk egy könyvajánlást, melyben az IKT-eszközök iskolai felhasználásának lehetőségeiről tájékozódhatunk. Erről a könyvről volt szó:  Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár: gyorstalpaló digitáliskultúra – azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Budapest, Neteducatio Kft., 2016. 175 p.

Ezután következett egy Emaze alkalmazással készült prezentáció:  https://app.emaze.com/@AZILWRTL/a-web-20-s- 

Az előadás után elhangzott, hogy mindez az érdeklődés felkeltésére szolgált, hiszen még sok más alkalmazást is említhetnénk. A lényeg, hogy ízelítőül tudjunk közösen kipróbálni a felsoroltak közül jó néhányat. Fontos, hogy ne adjuk fel a próbálkozásokat! – hangzott el.
Igen, ez rendben is lenne, de ki tudja mindezt fejben tartani? Erre megoldásként Éva a https://www.symbaloo.com/ oldalt javasolta. A Symbaloo linkmegosztó alkalmazás megismerése után létrehoztuk saját Symbaloo oldalainkat. Megtanultuk, hogyan hozzunk létre webmixet és webcsempét, hogyan érjünk el könnyedén egy oldalról több internetes oldalt. Mai rohanó világunkban nagy segítség ez a linkmegosztó, mert egy helyre összegyűjthetjük alkalmazásainkat, melyeket bárhonnan elérhetünk.

Éva számos alkalmazással, ötlettel készült erre a napra. Eszköztárában egyszerűbb és professzionális internetes alkalmazások is találhatók. Ezekről a teljesség igénye nélkül szeretnék írni, mert azt gondolom, hogy jól felhasználhatók a tanítási órák érdekesebbé/színesebbé tételéhez. Tulajdonképpen egy ötletbankot mutatott nekünk, amiből szemezgethetünk munkánk során.

Óráinkon motiváció lehet egy-egy digitális puzzle kirakása jigsawplanet.commal vagy látványos szófelhő felhasználása wordart.commal vagy tagxedo.commal. Differenciállásra használom a szókeresőket, amit worksheets.theteacherscorner.net alkalmazással készítek Éva ajánlásával. Látványos digitális idővonalat is létrehozhatunk a timetoast.commal.
A tanárnő felhívta a figyelmünket a LearningApps.org oldalra, ahol előre elkészített tematikus rend szerint elrendezett tankockák között válogathatunk, de mi is készíthetünk és feltölthetünk tananyagot.
Számos prezentációkészítő program létezik már, de úgy látszik, mindig van olyan ötlet, amivel érdemes még előállni. Az emaze.com oldalán sokféle előre elkészített mintából választhatunk, az egyszerű ppt-féle diasortól a bonyolultabb infografikákig. A minták szépek, látványosak, kifejezetten jó velük dolgozni.
Az osztálytermek falát lehet saját készítésű poszterekkel díszíteni. Az edu.glogster.com segítségével villámgyorsan, hatékonyan és nagyon látványosan készíthetünk multimédiás posztereket az eszköztár segítségével.
Végezetül egy hasznos blogot néztünk meg, ezen az elérhetőségen: www.kingarium.blogspot.com. Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár blogján olvashatunk bővebben alkalmazásokról, dekorációról, könyvtári és egyéb órákról, olvasásnépszerűsítésről, kreatív ötletekről.
A nap végén még röviden beszélgettünk az elhangzottakról, s az alkalmazási lehetőségekről. Úgy gondolom, az előadás elérte a célját, mindenki újabb ötletekkel gazdagodott.

Fotó: Magdics Erika

Köszönjük!

Peresztegi Erika

Szabadhegyi Magyar – Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára

A KTE 2018-as Őszi Szakmai Napjának programja

Alternatív Közgazdasági Gimnázium
2018. október 25.

9.00-10.00  Regisztráció
Lehetőség az iskolai könyvtár megtekintésére (a regisztráció alapján beosztott időpontokban)

10.00-10.00 Köszöntő – Simon Krisztina KTE elnök
10.10-10.25 Az AKG – Horn György
10.25-10.40 Az én 21. századi iskolai könyvtáram c. diákpályázat eredményhirdetése
10.40-11.00 Könyvtárak és új lehetőségeik a digitális korban – Sörény Edina főosztályvezető, EMMI Könyvtári és Levéltári Főosztály
11.00-11.40 Mire és milyen könyvtár kell egy 21. századi iskolában? – Birloni Szilvia matematika szakos tanár, Nádori Gergely természetismeret és biológia szakos tanár,
Németh Szilvia könyvtárostanár, az AKG pedagógusai
11.40-11.50 Kérdések
11.50-12.10 A könyvtárak, közgyűjtemények szerepe a digitális pedagógia támogatásában – Horváth Ádám divizióvezető, Digitális Pedagógia Módszertani Központ

12.10-13.10 Ebédszünet (meleg ebéd 2 turnusban)
Lehetőség az iskolai könyvtár megtekintésére (a regisztráció alapján beosztott időpontokban)

13.10-14.00 A KTE részleges tisztújító közgyűlése, KTE emlékérmek átadása
14.00-14.15 A sokszínűség jegyében – a Kis KTE könyvek 10. kötetének bemutatója – 
Cs. Bogyó Katalin könyvtárostanár, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája
14.15-14.30 Egy munkanapom a 21. században c. könyvtárostanári pályázat ereményhirdetése
14.30-14.50 Mit tanulhatunk a nemzetközi példákból? – Pataki Marianna könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium
14.50-16.00 Műhelymunkák

  1. A 21. századi iskolai könyvtári tér – AKG 2.0
    Csoportvezető: Németh Szilvia könyvtárostanár, AKG
  2. A NAT és a 21. századi iskolai könyvtárhasználati tananyag
    Csoportvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
  3. Programok, szolgáltatások a 21. századi iskolai könyvtárban – AKG 2.0
    Csoportvezető: Simon Krisztina könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest

16.00-16.15 Csoportbeszámolók, zárszó, aktualitások – Simon Krisztina könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest

További részletek honlapunkon: http://www.ktep.hu/OSZN2018

Cs. Bogyó Katalin

 

Felhívás az Országos Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyre – 2018/2019

VERSENYFELHÍVÁS
HATALOM ÉS DEMOKRÁCIA

Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum ebben a tanévben is meghirdeti a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyt.

A verseny célja a tehetséggondozás, a tanulók információs műveltségének – azon belül is legfőképpen könyvtárhasználati eszköztudásuk, szövegértésük, logikus gondolkodásuk és kreativitásuk – fejlesztése. Célja továbbá az önálló tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése, az iskolai tanulási folyamat során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglaló, szintetizáló, az információs műveltséget és a forráshasználati képességeket mozgósító tudás mérése, értékelése.

A verseny kategóriái korcsoportok szerint
I. kategória: 7.-8. évfolyamos iskolai tanulók
II. kategória: 9.-10. évfolyamos tanulók

A részvétel feltételei
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny magyar nyelvű egyéni verseny, bármely magyarországi és Kárpát-medencei iskola 7-10. évfolyamos tanterv szerint tanuló diákja nevezheti felkészítő tanára, könyvtárostanára vagy iskolai könyvtárosa.

A felkészüléshez felhasználható irodalom
A verseny témájához – könyvtárhasználati, információkeresési verseny lévén – nincs megadott bibliográfia. Ugyanakkor a verseny fordulóin (fordulónként eltérő módon) a tanulóktól elvárás, hogy használjanak nyomtatott és elektronikus forrásokat,  katalógusokat és egyéb adatbázisokat.

A nevezés módja és határideje
Nevezni Magyarországról a megyei/fővárosi Oktatási Hivatal (OH) Pedagógiai Oktatási Központok (POK) versenyszervezőinél lehet, elérhetőségeik a verseny honlapjáról is letölthetők lesznek, ugyanúgy, mint a határon túli versenyszervező intézmény, illetve személy neve, elérhetősége is, 2018. október 15-étől:
http://www.opkm.hu/Bod_verseny
Nevezéskor a POK-ok hivatalos versenydokumentumait is ki kell tölteni és beküldeni, ezekről a nevező intézmények a helyi POK versenyszervezőjétől kapnak felvilágosítást. Budapesti versenyzőknek a Tehetséghálón online is kell regisztrálni és nevezni, erről itt kapható bővebb információ: http://www.tehetseghalo.hu/versenyek/versenyszabalyzat

A versenyre nevezés határideje: 2019. január 18. péntek 24 óra

Nevezési díj
A versenyre nevezési díj nincs.

Fordulók
1. forduló: iskolai forduló
Időpontját és helyszínét a köznevelési intézmények határozzák meg, de az időpont nem lehet későbbi, mint 2019. január 17. csütörtök (az intézmények helyi verseny vagy felkészítő foglalkozások megrendezése nélkül nem nevezhetnek tanulókat a megyei, fővárosi, illetve határon túli versenyekre). Az iskolai verseny vagy a felkészítő foglalkozások lebonyolításáról megadott űrlapon beszámolót kell küldeni a nevezéssel együtt elektronikus formában a megyei/fővárosi/határon túli szervezők és a központi versenyszervező (bod@opkm.hu) számára is. A nevezés és a beszámoló együttes megküldése nélkül a nevezés nem fogadható el. Az iskolai versenyt az iskola saját hatáskörben szervezi meg, a szervezők ehhez segédanyagokat biztosítanak a verseny
honlapján.
2. forduló: országos (megyei, fővárosi, határon túli) forduló
Időpontja: 2019. február 18. hétfő 10 óra
Helyszínét a megyei/fővárosi/határon túli szervezők határozzák meg (a helyszínek legkésőbb 2019. január 15-ig megjelennek a verseny honlapján), a tanulók írásban adnak számot tudásukról. A központilag elkészített feladatsor megoldásához mellékletként biztosított dokumentumok és könyvtár használata szükséges. Ebben a fordulóban a tanulók elméleti és gyakorlati tudását mérjük fel.
3. forduló: döntő
Időpontja: 2019. április 29-30. hétfő – kedd
Helyszíne: később megnevezendő budapesti könyvtár, a tanulók komplex (írásbeli és szóbeli) feladatokat oldanak meg, papír alapú dokumentumok és internethasználat segítségével.

A 2. fordulóra és a döntőre a feladatsort az országos versenyszervező biztosítja.
Ezek a feladatsorok a verseny témájához több szempontból is kapcsolódó, azt több tudományterület felől megközelítő forráshasználati és könyvtárhasználati feladatokat tartalmaznak, melyeken keresztül komplexen kell bemutatniuk a tanulóknak információs műveltségüket, forráskeresési képességeiket.
A verseny lebonyolítását érintő esetleges rendkívüli eseményről minden esetben az adott verseny szervezőjének jegyzőkönyvet kell készítenie, amit a lehető legrövidebb úton kell eljuttatni az országos versenyszervező számára.

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból
1. forduló:
A köznevelési intézmény dönt a továbbjutókról, és biztosítja ezzel a 2. fordulóba történő nevezés jogát.
2. forduló:
Az országos döntőbe jutás feltétele a 2. fordulóban országosan elért kategóriánkénti 1-12. helyezés.
Az eredmények közzétételének módja
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum honlapjának Bod verseny oldalán: (http://www.opkm.hu/Bod_verseny

Díjazás
– A kategóriánkénti első három helyezett kiemelt könyvjutalmat kap.
– Valamennyi döntőbe jutott diák és felkészítője oklevelet és jutalmat kap, valamint részt vehetnek a döntő kétnapos szabadidős programjain. (A szervezők a döntőbe jutott vidéki tanulók és felkészítő tanáraik számára díjmentesen szállást biztosítanak. A szervezők az utazási költséget csak a határon túli döntőbe jutottak számára biztosítják.)
– Külön díjazzuk – oklevéllel és könyvjutalommal – a 2. fordulóban legjobb eredményt elért szakképzésben tanuló és határon túli versenyzőket.
– A zsűri javaslata alapján lehetőség van különdíj kiosztására is.

Az országos szervező elérhetősége
Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Tolnai József szakmai és kommunikációs referens, országos versenyszervező
Postacím: 1581 Budapest, Pf. 14.
E-mail: bod@opkm.hu; Telefon: 06-1-323-55-12
A verseny szakmai felelőse: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM – domsody.andrea@opkm.hu
A verseny szervezését és lebonyolítását az OPKM a megyei és budapesti OH Pedagógiai Oktatási Központok közreműködésével és a határon túli, a verseny lebonyolítását végző intézményekkel, személyekkel valósítja meg.
A versennyel kapcsolatos további információkat a versenyszabályzatból és a verseny honlapján található bejegyzésekből lehet folyamatosan megismerni és nyomon követni.

A verseny a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósul meg.
Budapest, 2018. október 17.

Forrás: http://www.opkm.hu/?lap=dok%2Fdok&dok_id=437

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 5.

Könyvtárpedagógiai műhelymunka 5. foglalkozás Bagoly mondja…. vetélkedő , 2018.  Szabó Lívia könyvtáros, tanító

A Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola könyvtárában nyolcadik alkalommal került sor a „Bagoly mondja…” vetélkedő megrendezésére 2018-ban. A döntőre május 22-én a délelőtti órákban kerül sor.

A város iskoláinak 5-8. évfolyamos (vagy annak megfelelő korú) diákjai vehettek részt rajta 3-4 fős csapatokban.

A könyv- és könyvtárhasználat, a minél többféle forrásból való keresés, a forráshasználat szabályainak megismertetése, gyakoroltatása volt fő célom a vetélkedő összeállítása során.

A Mátyás király emlékév apropóján a vetélkedő témája Mátyás király, a reneszánsz, a Bibliotheca Corviniana, a kódexek lettek.

A hatalmas ismeretanyagból csak szemezgetni tudtam, célom az volt, hogy elgondolkodtató, szórakoztató feladatok révén az érdeklődést felkeltsem a téma iránt.

Skandináv rejtvény, hibás meghatározások javítása, képfelismerés, szókereső, szófelhő, szövegkiegészítés, kapcsolatok és kapcsolódások kibogozása, tervezés és rajzolás: az első forduló beküldendő 7, és az iskola aulájában tartott döntő 6 feladata sokféle kihívás elé állította a versenyzőket.

Bár idén rövid idő volt a felkészülésre, a pedagógus kollégák és a diákok is lelkesen vetették magukat a munkába. Gondosan, pontosan megoldott és kitöltött feladatlapok, igényesen megtervezett és megrajzolt iniciálék, csapatnevek érkeztek be az első fordulóban.

A döntőre a felkészüléshez ajánlott könyveket és okostelefonokat is hozhattak magukkal a versenyzők. Használták is mindegyiket, hatékonyan. Ebből is kitűnt, hogy előzetesen sokat foglalkoztak a szükséges ismeretanyaggal.

Szokás szerint egyszerre, de külön versenyeztek a más iskolákból érkezett csapatok és a mi iskolánk csapatai, mivel én állítottam össze a feladatsorokat, és én készítettem fel a saját diákjainkat.

A döntőn a vetélkedő lelkes támogatója, az általános iskolai egységvezető, Domanyik Szilárdné köszöntötte a megjelenteket. Az eredmények összesítése alatt a vendégek a kézműves és iparművészeti műhelyekben folytatott munkába tekinthettek be.

Jutalmul könyvvásárlási utalványt kaptak kézhez (csapatonként közös kártyán) a Kovács Margit Alapítvány jóvoltából az 1-3. helyezettek.

1. helyezett csapat és felkészítő tanáruk

2. helyezett csapat és felkészítő tanáruk

A kollégák visszajelzései alapján jól érezték a gyerekek magukat a verseny során, magam is úgy láttam, hogy bár izgalommal, de örömmel dolgoztak a feladatokon, jókedvűen zártuk a napot és az idei vetélkedőt.

Szabó Lívia könyvtáros, tanító

Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola

NE FAKE-EZZ! Pályázat diákoknak

NE FAKE-EZZ!

Pályázat diákoknak

Hallottál már arról, hogy létezik hamis gyógyszer? Találkoztál már a neten hamis terméket ajánló weboldalakkal? Szerinted vettél már hamis játékot? Tudod, hogy a bizonytalan eredetű áru megvásárlásával az életedet veszélyezteted és a szervezett bűnözést támogatod?

Sajnos egyre több a hamisítványt kínáló illegális weboldal, és sok üzletben lehet hamis termékekkel találkozni. A hamis termékek megvásárlása nagyon veszélyes, mert azok az emberi életet, egészséget veszélyeztethetik, emellett kárt okoznak a gazdaságnak, munkahelyek szűnnek meg, nem jut elég támogatás az innovációra, így nem létesülnek új vállalkozások új munkalehetőséggel, így bezárul az ördögi kör. Ráadásul az eredeti termékek gyártói megfelelő körülmények között fejlesztik, gyártják, forgalmazzák árujukat, ezekkel a hamisítók nem törődnek, ezért is kerülhetnek olcsóbban forgalomba, a veszélyes, rossz minőségű hamisítványok. Arra is vannak kutatási eredmények, hogy aki ezeket megvásárolja, a szervezett bűnözést támogatja. Nem hiszed? Nézz utána!

 A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) kreatív pályázatot hirdet olyan 14-20 év közötti (közép)iskolások számára, melynek célja a hamis termékek veszélyeire való figyelemfelhívás.

Pályázhatsz a témában készített:

  • fotóval,
  • fotósorozattal,
  • plakáttal,
  • festménnyel,
  • hologrammal,
  • graffitivel,
  • mém-mel,
  • montázzsal,
  • kollázzsal vagy
  • képregénnyel (max. 15 kép terjedelemben)

Várunk:

  • egyéni és
  • csoportos pályázatokat is, osztályok vagy alkotóműhelyek, baráti társaságok által készített anyagokat is (max. 5 fővel).

A pályázat készülhet:

  • saját korosztályod számára, vagy
  • felnőtteknek.

 A pályamű készítéséhez bármilyen jogtiszta, jogszerűen megszerzett alkalmazást segítségül hívhatsz.

 Azokat a pályázatokat fogadjuk be, melyek a következő, a hamisítással kapcsolatos kulcsszavak közül legalább egyet tartalmaznak:

  • hamis áru,
  • bűnözés,
  • betegség,
  • hamisítás,
  • élet,
  • veszély,
  • pénz,
  • gazdasági haszon,
  • károkozás,
  • jóhiszeműség,
  • minőség,
  • egészség,
  • illegális weboldal,
  • méreg,
  • szervezett bűnözés,
  • terrorizmus,
  • halál.

Segítség a téma feldolgozásához:
www.hamisitasellen.hu                                                                http://www.hamisitasellen.hu/oktatasi-anyagok-iskolasok-reszere

A beküldött pályaművek közül a HENT szakmai zsűrije választja ki a díjazott alkotásokat.

 A pályázat beadási határideje: 2018. november 16. 14.00. óra

 Nyeremények:

I. helyezett: 40.000.- Ft értékű Media Markt utalvány

II. helyezett: 30.000.- Ft értékű Tisza Cipő utalvány

III. helyezett: HENT – SZTNH ajándékcsomag, IP szabadulószoba részvétel

Az első három helyezettel a HENT interjút készít, amelyeket a pályaművekkel együtt közzétesz a HENT honlapján és Facebook oldalán.

A részvétel a pályázaton díjmentes.

Az érvényes pályázat feltétele az, hogy a kiírási feltételek elfogadásával a kiírásnak megfelelő művet hozz létre a kért formában és módon, a kész alkotást küldd el a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület e-mail címére a megadott határidőn belül: hent@hipo.gov.hu .

Az e-mailben írd meg neveteket, életkorotokat, iskolátok nevét és a csapatvezető telefonszámát, hogy értesíteni tudjunk!

  Kizárásra kerülnek azok a művek, amelyek a leírt feltételeknek nem felelnek meg, a jelentkezés nem az előírtnak megfelelő, esetleg jogsértő a pályamű tartalma, vagy nem saját mű, illetve határidőn túl küldték be.

A pályázaton résztvevők a pályamű beküldésével hozzájárulnak ahhoz, hogy velük, illetve törvényes képviselőikkel a pályamunka további felhasználásáról a HENT felhasználói szerződést kössön, amennyiben erre a HENT igényt tart.

A pályázat során a HENT szakmai együttműködő partnere az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.

 Nyeremények átvétele

 A zsűri döntését követően a HENT munkatársa értesíti (telefonon és e-mailben) a díjazott pályaművek készítőit.

A nyeremények átvételének elsődleges módja a személyes átvétel – a személyi igazolvány és lakcímkártya bemutatásával – a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkárságán (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), 1054 Budapest, Zoltán u. 6.).

A díjazottak nevét 2018. november 30-án tesszük közzé a HENT weboldalán (www.hamisitasellen.hu) és Facebook oldalán (https://www.facebook.com/HamisitasElleniNemzetiTestulet/).

A nyertest a nyeremény után személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség nem terheli. A nyeremény másra át nem váltható és másra át nem ruházható.

 Adatvédelmi nyilatkozat

A HENT vállalja, hogy a nyereményjáték során tudomására jutott személyes adatokat a vonatkozó jogszabályokban, így különösen az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben foglaltaknak megfelelően, bizalmasan kezeli, kizárólag jelen pályázatban foglalt célokkal összefüggésben használja fel, azt harmadik személynek nem adja át, az adatokat hozzáférhetővé nem teszi, adatfeldolgozót nem vesz igénybe, az adatkezelés szabályainak mindenben eleget tesz.

A játékban résztvevők elfogadják, hogy a nyertes pályaművek és ezek beküldőinek neve a HENT honlapján, Facebook oldalán, valamint a HENT tájékoztató anyagaiban is közlésre kerülhetnek.

 Kizáró tényezők

A pályázaton a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkárságának munkavállalói, tisztségviselői és hozzátartozóik [A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bek. 1. és 2. pontjai], a HENT tagjai, tisztségviselői és hozzátartozóik nem vehetnek részt.

Forrás

 

A KTE hozzászólása a Nemzeti alaptanterv 2018-as tervezetéhez

A Könyvtárostanárok Egyesületének elnöksége elkészítette és elküldte véleményét az Emberi Erőforrások Minisztériuma számára a Nat 2018 tervezetről.

A hozzászólás elérhető honlapunkról itt, valamint letölthető innen.

Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja 2018

SZERETEM AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAMAT

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is az október az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja. A nemzetközi felhívás magyar fordítása:

Ünnepeljük az iskolai könyvtárakat minden októberben!

Az  Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja (ISLM) lehetőséget nyújt az iskolai könyvtáraknak arra,  hogy világszerte válasszanak egy napot, egy hetet vagy az egész októberi hónapot, és felhívják a figyelmet az iskolai könyvtárak fontosságára és remek ünnepet szervezzenek róluk. 

Az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja 2018-as témája: “Szeretem az iskolai könyvtáramat”, amely az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Szervezete (IASL)  által szervezett   “Az iskolai könyvtárak innovációja, információi és hatása” című éves konferencia témáján  alapszik.

Ebben az évben az iskolai könyvtárak által kifejtett hatásra összpontosítunk, és olyan témát választottunk, amely szerintünk mindenki számára (3-20 éves korosztály) elérhető lesz.

Hívjuk őket, hogy ünnepeljék velünk az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapját különböző  projektek és tevékenységek révén, és fejezzék ki, miért szeretik az iskolai könyvtárat. Reméljük, hogy ebben az évben egy csodálatos, a könyvtárak szeretetéről szóló örömünnep szerveződik az iskolai könyvtárakért!

Az nemzetközi hónap  csapata számos olyan tevékenységet támogat, amely részese kíván lenni  az ünneplésnek. Bizonyára neked is van saját elképzelésed arról, hogy miként lehetne a legjobban megszervezni a nemzetközi hónap programjait a könyvtáradban. Nem számít, hogy nagy vagy kicsi az iskola könyvtára, kérjük, fontold meg a részvételt!

A nemzetközi hónap  mindenki számára nyitva áll, függetlenül attól, hogy tagja vagy-e az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Szervezetének  (IASL-nek) vagy nem, kérjük, terjeszd az információt, és indíts el  egy fantasztikus októbert, az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapját.

Ne felejtsd el bemutatni másoknak is a saját hónapodat,  küldj információkat és fotókat az ISLM oldalán található “What People are Doing for ISLM?”  (Mit csinálnak az emberek az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapján?) című oldalra!

Ha kérdésed van  az ISLM-ről, kérjük, lépj kapcsolatba a következő címen: celebrateschoollibraries@gmail.com

Üdvüzlettel:

Breege O’Brien, Chairperson, ISLM

A 2018-as ISLM csapat: Breege O’Brien (Ireland), Sunita Malekar (India), Hosea Tokwe (Zimbabwe), Linda Thiebaud (U.S.A.), Chhavi Jain (India),  Abha Singh (India) and Ms. Ramandeep (India)

August 2018

A népmese napja 2018 – Felhívás csatlakozásra

“A mesemondás tanulható, gyakorolható,
ugyanúgy, mint egy hangszeren
meg lehet tanulni játszani.”
 Sándor Ildikó (forrás)

A HUNRA – Magyar Olvasástársaság felhívására – felismerve és támogatva a mesék, a mesélés semmivel sem pótolható hatását – 2005 óta az iskolai könyvtárakban is ünnepeljük A népmese napját. Szinte minden iskolai könyvtár szervez Benedek Elek születésnapjához minél közelebb eső időpontban olyan programot, eseményt, amelyen keresztül a mesék eljutnak az iskola tanulóihoz, tanáraihoz, a szülőkhöz, családokhoz is.

A népmese napja megünnepléséhez csatlakozó magyarországi és határon túli intézményeknek lehetősége van a programjait regisztrálni a HUNRA oldalán. Arra kérjük kollégáinkat, mutassák meg, ők hogyan mesélnek ezen a napon. A szervezők a csatlakozas@nepmesenap.hu címen várják a jelentkezéseket a programok rövid leírásával, amelyek aztán inspirálódásul megjelennek a népmese napja weboldalán is.

Az ünnepléshez minden évben kapcsolódik egy konferencia is. 2018-ban Az „igazságos” mesék címmel 2018. szeptember 28–29. Budapesten, Országos Széchényi Könyvtárban kerül rá sor (programtervezet itt és itt). Nem véletlen a helyszín, mert az idei ünneplés központi alakja a mesék igazságos királya, Mátyás király.

Blogunk Jó gyakorlatok rovatában örömmel jelentetünk meg beszámolókat A népmese napja iskolai megünnepléséról!

Cs. Bogyó Katalin

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Légy gyermek… meg fiatal is!

Benyomások finn közkönyvtárakról 4. Cs. Bogyó Katalin

A sorozat végére került a non plus ultra, könyvtárostanári lelkemhez legközelebb álló,  a gyermekkönyvtár, illetve a gyermek- és ifjúsági könyvtár. Mindkét könyvtár honlapján megjelenik mindkettő, hol egyben (Lapua), hol külön-külön fülön (Seinäjokiban itt és itt). Azzal, hogy a fiataloknak külön szolgáltatásokat nyújtanak, az olvasóvá válás (és több egyéb) szempontjából kritikus időszakban érik el őket, hiszen általában ekkor, a kamaszkorban dől el, hogy valakiből olvasó, ill. könyvtárhasználó marad-e/lesz-e.

Kezdem Lapuával, ami lényegesen kisebb település (14-15 ezren lakják, kb. mint Balatonfüred), mint Seinäjoki, így a könyvtára is kisebb, de ez mégis olyan “főkönyvtár”, amely a környéket és a település általános iskoláit könyvtárbusszal látja el (1972 óta).  Számomra ez az utóbbi a legérdekesebb, s itt jelentős szemléletbeli különbséget látok: a könyvtár évente új, kiváló minőségű könyveket szerez be az általános iskoláknak, ezeket a könyvtárbusz viszi ki ún. könyvtáskákban vagy könyvcsomagokban. Hogy mi kerüljön a táskába, arra a gyerekek javaslatot tehetnek. De visznek még könyvjelzőket, szóróanyagokat is. A könyvekhez könyvtári és olvasási feladatlapokat mellékelnek, amelyek helyes  kitöltéséért matrica jár (14-et lehet összegyűjteni). A 2-6. osztályosok számára olvasási kampányt is szerveznek. Ezen kívül rendszeresen tartanak foglalkozásokat előre meghatározott oktatási program szerint a főkönyvtárban vagy a helyszínen az óvodától a középiskoláig.

A könyvtár azonban nem áll meg a gyerekeknél, a szülőket külön is megszólítja. Leírják, miért fontos, hogy olvasson a gyermekük, mit tehetnek ők a cél érdekében, s ajánlanak pár weboldalt a témában.

De lássuk a képeket: egy régi ipari épületet (lőporgyárat) alakítottak át kulturális központtá, amely egyik része lett a települési könyvtár. A könyvtár központi terének közel felét foglalja el a gyermek és ifjúsági részleg:

A könyvtárban van meseszoba, a polcok közötti öblökben pár számítógép és sok játék (kis asztalifoci is a társasjátékok mellett), barátságos dekoráció, kutatós feladatok és persze Muminok:

Ha a kis Lapua már ennyire profi, mit tud hozzátenni Seinäjoki?

A gyermekkönyvtár használatának nyilván itt is vannak szabályai (beiratkozás, kölcsönzési idő, késedelmi díj stb.), ám a viselkedési szabályokat párbeszédes formában Pikku Aasi válaszaiból ismerhetik meg a gyerekek (Kis Medvének írja a fordító, de a kép egyáltalán nem medvés, inkább csacsis).

Ami érdekes: a könyvtár olvasáskaland (Lukas Adventure) elnevezéssel városi olvasási versenyt (hasonlítható a mi könyvkirályunkhoz) szervez, amely 6 iskolai évfolyamot érint. A könyvlistát, a feladatlapokat, okleveleket (diploma) külön weboldalról lehet elérni (ez nem tökéletes). Különféle oklevelek (diplomák) járnak az elolvasott könyvszám után (7, 13, ill. 20 könyv).

Az iskolák/óvodák és a könyvtár együttműködési terv alapján dolgoznak, amely szintén az olvasóvá válást ösztönzi. Ebbe beletartozik – Lapuához hasonlóan -, hogy az iskolák a közkönyvtártól könyv-, film- és/vagy játékcsomagot rendelhetnek, amelyeket akár ki is szállítanak nekik, valamint könyvtárhasználati foglalkozások (a könyvtár használatának a tanítása és a tudásmenedzsment készségek elsajátítása) tartása egészen középiskolás korig.

Minden egyébről beszéljenek megint a képek:

És akkor hogy is van a fiatalokkal Seinäjokiban? A jelszó: kölcsönözhetsz, tanulhatsz, csoportos munkát végezhetsz vagy csak pihenj a barátaiddal!

Lehet kölcsönözni a könyvek mellett képregényeket, mangákat, folyóiratokat, hangoskönyveket, DVD-ket és Blu-ray filmeket, digitális játékokat és társasjátékokat. Ezenkívül a fő könyvtárban Xbox, a Nurmo könyvtárban (fiókkonyvtár) a Wii konzolon lehet játszani. (!)

A könyvtárpedagógiai tevékenység hasonló, mint a gyermekkönyvtárban, hiszen a meghirdetett programok a középiskolást korosztályt is megcélozzák. Viszont külön oldal működik Fiatalok címmel a könyvtár honlapján, ahonnan elérhető például a sci-fi és a fantasy irodalom rajonlóinak Risingshadow című oldala. Ugyancsak itt található a Sivupiiri, kifejezetten gyermekeknek és fiataloknak szóló könyves oldal is könyvújdonságokkal, ajánlókkal, interjúkkal, irodalmi programajánlókkal, videókkal, stb. Például itt egy friss irodalomlista az iskolakezdésre. Az irodalmi videóknak külön csatornája van a könyvtár honlapján. Regisztráció után saját fiókod lehet, ahol könyvespolcot készíthetsz, kommentelhetsz stb. Számítógépet a fiatalok is az interneten keresztül foglalhatnak, a felület természetesen – ahogyan a kölcsönzésnél is – három nyelvű.

A lapuai könyvtárban

A végére értem a sorozatnak, elköszönök. Remélem, hogy itt-ott pár érdekes könyvtárságról sikerült írnom, ami mást is érdekelhetett. Köszönöm a figyelmet!

(előzmény) (előzmény) (előzmény) VÉGE 

Nézzük máshogy! – olvass, inspirálódj, írj! Pályázat

NÉZZÜK MÁSHOGY! – OLVASS, INSPIRÁLÓDJ, ÍRJ!

ÍRÓI PÁLYÁZAT KÉT KATEGÓRIÁBAN A PAGONYNÁL – NEM CSAK NAGY-KAMASZOKNAK

Kép forrása

A Pagony Kiadó két kategóriában pályázatot ír ki a Budapest OFF című novellaantológiához kapcsolódóan, amelyre érdemes tanítványaink figyelmét felhívni:

I. kategória: kritikaírói pályázat 14-18 éveseknek

  • témája a Budapest OFF – novellaantológia bármelyik szövege, vagy több, általad kiválasztott novella, vagy a kötet egésze
  • terjedelem: 2500 – 3000 karakter (szóközzel), formátum: Word
  • beküldési határidő: 2018. október 28. vasárnap éjfél
  • cím: tak@tilosazakonyvek.hu
    Subject: Budapest – kritika

II. kategória: szépirodalmi pályázat 12-18 éveseknek

  • témája: Budapest, ahogy/amilyennek én látom – szubjektív történetek Budapestről vagy Budapest bármely városrészéről
  • terjedelem: 3000 – 4000 karakter (szóközzel), formátum: Word
  • beküldési határidő: 2018. október 28. vasárnap éjfél
  • cím: tak@tilosazakonyvek.hu
    Subject: Budapest – nekem

Eredményhirdetés (mindkét kategóriában): 2018. november 17-én, 18:00 órakor, Budapest egyesítésének napján, a Bartók Pagonyban

cím: Budapest, Bartók Béla út 5. 1114

A zsűri tagjai: Kovács Eszter (a Pagony kiadó főszerkesztője), Mészöly Ágnes (író), Vinczellér Katalin (magyartanár, a kiadó munkatársa)

A legjobb kritikák írói bekerülnek a Pagony kiadó kreatív kamaszkritikusi csapatába, megjelenés előtt megismerhetik a könyveket, és folyamatosan gyakorolhatják a kritikaírói tevékenységet.

A legjobb szépirodalmi szövegek szerzői a könyvnyereményen túl, részt vehetnek egy, a kiadó szerzői által vezetett író – workshopon.

Jótanácsok a kritikaíróknak:

A kritikád mellé csatolj magadról rövid(!) bemutatkozást, amiben leírod, hogy hívnak, hány éves vagy, hol tanulsz és miért szeretnél a Pagony kiadó kamaszkritikusa lenni. Ha vezetsz könyvekkel kapcsolatos blogot/vlogot/tumblrt/stb. akkor linkeld be a bemutatkozásod végére!

– Adj címet a cikkednek!

– Ne csak a könyv/novella történetet meséld el!

– Fejtsd ki, miért tetszett/nem tetszett! (pl. A mondanivalója miatt, a szereplők miatt, a hangulata miatt, az író(k) stílusa miatt, stb.)

– Mondd el, kinek ajánlanád és miért, vagy kinek nem ajánlanád semmiképp és miért nem!

– De ne feledd, nyugodtan ereszd el magad, ez nem egy iskolai dolgozat! Írj szabadon, olyan stílusban, amilyenben szeretnél, AMI TE VAGY!

Jótanácsok a szépíróknak:

A pályázatra szépirodalmi szövegeket várunk. Azaz nem a város vagy egy városrész bemutatása a cél, hanem a TE szubjektív nézőpontod, nyelvi világod, az eleve fiktív vagy fiktívvé formált saját történeted, leírásod! Ne felejts el címet is adni művednek!

 

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Zenélj!

Benyomások finn közkönyvtárakról 3. Cs. Bogyó Katalin

A zenei gyűjtemény minden könyvtárban izgalmas számomra, Seinäjokiban is érdeklődve néztem itt körül, annál is inkább, mert vendéglátónk rendszeresen elhozza ide a tanítványait énekórákon. Ezt nem is csodálom – nagyon gazdag a gyűjtemény, s van pár olyan extra, amellyel könyvtárban még nem találkoztam. De erről majd később.

A zenei részleg megjelenése is impozáns az épületen belül, a már korábban említett lépcsősor gyakorlatilag nézőtérré alakul át, amikor a könyvtárban koncertekre kerül sor.

A képen fölül a bejárat melletti kávézós-folyóiratos-számítógépes rész, alul a zenei részleg a könyvtárosok pultjával és a kuckókkal

Magamban kuckóknak neveztem el azokat a kisebb, nagyobb fali bújóhelyeket, ahol nyugodtan el lehet terülni, zenét lehet hallgatni, lehet társasozni, játszani… Van ezekből akkora is, hogy elfér egy kis asztalka székekkel.

Kuckósor a zenei részlegben

A gyűjtemény elhelyezése (alól a társasjátékok):

 

 

Kényelem zenehallgatáshoz:

No és akkor jöjjenek az extrák! A jelszó: ZENÉLJ! Adunk hozzá hangszert, adunk hozzá stúdiót.

Ha zongorista vagy, s gyakorolni vágysz, menj a könyvtárba! Egy Roland márkájú digitális zongora áll a könyvtárhasználók rendelkezésére.

Ottjártunkkor a fiatalember teljes átéléssel zongorázott

Ha van egy bandád, és felvételt is szeretnétek csinálni, akkor vonulj a könyvtár  zenei stúdiójába!  Kapsz hangszereket is, és nem kell hozzá más, mint érvényes olvasójegy, valamint időfoglalás, amit kérhetsz telefonon vagy e-mailben. Szerintem ez zseniális ötlet.

Kép forrása

Fontosnak tartom mindehhez hozzátenni, hogy Finnországban a gyerekek énekórákon is zenélnek és énekelnek a zeneelmélet és zenetörténet mellett, a szaktantermeknek általában van stúdiója és komoly hangszerállománya. Finn gyerek nem kerül úgy ki az iskolából, hogy – még ha csak alapszinten is – ne tudjon valamilyen hangszeren játszani, s ne énekelt volna mikrofonba úgy, hogy a társai kísérték hangszeren. Szerintem ezt a magyar gyerekek is élveznék!

A zenei részleg további szolgáltatásairól a honlapjukon található több információ.

(Előzmény) (Előzmény) (Folytatás)

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Szolgáld ki magad!

Benyomások finn közkönyvtárakról 2. Cs. Bogyó Katalin

Ha beléptél, akkor szolgáld ki magad!

Lapuában még nem figyeltem meg mindent, mert nagyon meg voltam illetődve, de Seinäjokiban már bátrabban fotóztam. Ez a település egy járási központ, a könyvtárat pár éve, 2015-ben adták át, gyönyörű és modern, a kölcsönzés már teljesen automatizált. De itt pl. a kedvenc lapod olvasgatása közben kávézhatsz is, mindjárt a bejárattól balra ugyanis egy tágas térben ingyenes számítógépek, szabadon hozzáférhető folyóiratok (a szekrény aljában a régebbi, a tetején egy felhajtható üveglap alatt a legfrissebbek) és egy kávézó (nevezzük büfének) található.

A bejárattól kissé jobbra egy tájékoztató fal (áttekinthető térképpel, hirdetésekkel, plakátokkal) és a könyvvisszavevő automata segíti a könyvtárhasználó életét:

A kölcsönzés a könyvtár több pontján elhelyezett többnyelvű (finn, svéd, angol) kölcsönzőautomatáknál történik, Eepos kölcsönzőkártya/olvasójegy használatával:

És ha már kölcsönzés: a neten leadott kérésedet előkészítik, értesítést (sms-t, e-mailt, amit szeretnél) kapsz egy kóddal, hogy mehetsz érte, besétálsz, elveszed a kódod alapján a könyved, kikölcsönzöd az automatánál és már mehetsz is, ha akarsz. Meg maradhatsz is, ha akarsz. És ha nincs ötleted, hogy mit is szeretnél kölcsönözni, a könyvtárosok kis szatyrokban összeállítanak neked egy zsákbamacska könyvcsomagot.

Ha maradnál, olvasgathatsz a kényelmes olvasószobában, vagy éppen a hatalmas üvegfal előtt, bandázhatsz a lépcsőkön, de kutathatsz is, minden további nélkül használva a saját laptopodat. A tájékozódásban a könyvtár több pontján elhelyezett információs pultok segítenek. (A könyvtár zenei részlegéről és a gyermekkönyvtárról külön fogok írni.)

Azért vannak könyvtárosok is, a könyvvisszavevő automata után, a bejárattól jobbra hatalmas könyvtárospult áll, mögötte természetesen könyvtárosokkal, akiknek a munkájába itt és most nem láthattam bele. A könyvtárnak tartalmas és áttekinthető a honlapja, a tartalmi részekről itt lehet informálódni, valamint aktuális a blogja.

(Előzmény) (Folytatás)

Finnországban jártam, könyvtárakat (is) láttam – Gyere be!

Benyomások finn közkönyvtárakról 1. Cs. Bogyó Katalin

Húsvétkor jártam Finnország középső részén, Seinäjokiban és környékén. S ha már arra jártam, a könyvtárakat sem hagyhattam ki. Sajnos iskolai könyvtárba nem jutottam el, de két közkönyvtárba igen. Az egyik Lapua, a másik Seinäjoki könyvtára volt.

Nyilván nem lehet a két villámlátogatásból messzemenő követeztetéseket levonni, de már az első könyvtár után érteni véltem, hogy mi a finn könyvtárak titka.

  • Mi VOLT a finn könyvtárak bejáratánál? 
  1. Akadálymentes bejárat
  2. Gyermekkocsi
  3. Járókeret
  4. Kerekesszék
  • Mi NEM volt a finn könyvtárak bejáratánál?
  1. Biztonsági őr
  2. Biztonsági kapu
  3. Kötelező ruhatár
Mit sugallt – számomra – a finn könyvtárak bejárata? Azt, hogy GYERE BE! Akárki vagy, akármilyen vagy, akárhonnan jöttél és akárhová mégy, gyere be a könyvtárba – és érezd jól magad.

Én ezt elsőre nem akartam elhinni, s alig mertem  – vendéglátóm nagy derültségére – a lapuai könyvtárba “csak úgy”, látogatójegy váltása nélkül, kabátban és táskával besétálni, beülni, a könyvtárat használni, fotózni… És ugyanez a “csoda” megismétlődött Seinäjoki könyvtárában – ha jól belegondolok, a legnagyobb hatást ez a nyitottság és bizalom gyakorolta rám.

Íme a bejáratok:

  1. Lapua

2. Seinäjoki

Folyt. köv.

Gyermekkönyv a Fitz-díjasok között

Fitz József-könyvdíj a Pozsonyi Pagony Kiadónak Vinzcellér Katalin

1989 óta kerül kiosztásra a Fitz József-könyvdíj, amelyet a könyvtárosok szavazatai alapján ítélnek oda az előző évben megjelent, a könyvtáros szakma által legértékesebbnek, legszebbnek tartott könyveknek. A díjat a könyv kiadója kapja. A minisztérium által biztosított pénzjutalom kiadására minden évben a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Vándorgyűlésén kerül sor.

Kép forrása

A 2017-ben megjelent könyvek három díjazottja között szerepel Dániel András És most elmondom, hogyan lifteztem (Pagony kiadó, 2017) című könyve. A könyvet nagy szeretettel ajánljuk mindenkinek, akik szeretik ha a hétköznapi helyzetek és a varázslatos mesék nem válnak szét egymástól.

Részletesebben az alábbi oldalakon lehet olvasni a könyvről:

A megtisztelő díjban még két könyv részesült:

  • “Gyermekvilágháború” – 1914-1918 rajzokban / szerk. Bogdán Melinda. – Eger: EKE ; Budapest: OFI OPKM
  • A Biblia növényei / Fráter Erzsébet. – Budapest: Scolar

Szerkesztői megjegyzés: Egyesületünk ebben az évben is kikérte a díjra való jelölés során tagsága véleményét, majd ez alapján a “Gyermekvilágháború” – 1914-1918 rajzokban  című kötetre szavazott . Gratulálunk minden díjazottnak!

Tartalom átvétel