Legfrissebb hírek a Könyvtárostanár hírblogon

Tartalom átvétel Könyvtárostanár
A Könyvtárostanárok Egyesületének (KTE) hivatalos blogja
Frissítve: 10 perc 7 másodperc

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november

2019, január 21 - 08:17
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. novemberi számából

1. Szommer Edit: Harcoltunk a kilencfejű sárkánnyal In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november 44-47. p.

A szerző 3-4. osztályos hátrányos helyzetű gyereknek – akik viselkedési és tanulási zavarokkal küzdenek – foglalkozássorozatot szervezett kolléganőjével közösen. Fő céljuk az anyanyelvi és szociális kompetenciák fejlesztése volt. Emellett szerették volna, ha a gyerekek megtapasztalják az élményszerű ismeretszerzést, a csoportos együttlét örömét. Mirtse Zsuzsa: Égforgató Csodagyűrűjét választották, melynek külleme és tartalma egyaránt alkalmasnak tűnt arra, hogy magával ragadja a kicsiket. A mesék gazdag nyelvezete érzelmi és értelmi támogatást adott.  Figyeltek arra, hogy minden gyerek egyénileg is bevonódjon a történésekbe, különféle próbatételeket kellett kiállniuk. Minden foglalkozáson megbeszélték a szereplők tulajdonságait, cselekedeteit, a mese által keltett érzéseket, így a nehezen megnyíló gyermekek is bekapcsolódtak, néha meglepő dolgokra derült fény. Kilenc mesét dolgoztak fel, minden foglalkozás végén sikerült egy-egy sárkányfejet levágni, ami egy-egy tulajdonságot, érzést jelképezett! Nagyon tudtak örülni egymás sikereinek, hatalmas élményt jelentett számukra a projektzárás, amikor varázslat segítségével megjelent a szerző, akivel aktív beszélgetést folytathattak. A foglalkozássorozat után is sokáig tudtak építeni a közösen megélt élményekre, a mesék erejére.

(Szommer Edit Tanító, művelődésszervező, biblioterapeuta, a Budapest IX. kerületi József  Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusa)

2. Czupi Gyula: Nyitás előtt, zárás után : Javítani a városlakók komfortérzetét In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november 22-27. p.

Bár a cikk a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár gyakorlatát ismerteti, sok tanulsággal járhat iskolai könyvtárakban dolgozó kollégák számára is. Hogyan tudunk még több olvasót bevonzani? Milyen látens igényeket tudnánk még kiszolgálni? Milyen erőforrások állnak rendelkezésre mindehhez? Mik a fenntartó igényei, elképzelései? Hogyan tudjuk támogatni a tanulást? Hogyan tudunk kapcsolatokat építeni, közösséget szolgálni?  Nyilvánvalóan mások a válaszok egy iskolai könyvtárban, de mások gondolkodást, útkeresését és gyakorlatát megismerve mi is ötleteket kaphatunk, új dolgokat vihetünk be könyvtárunk életébe.

(Czupi Gyula a nagykanizsai Halis István Könyvtár igazgatója)

Budapest, 2019. január 8.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Nyílt levél a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny céljairól az iskolai forduló kapcsán

2019, január 15 - 12:58
Dömsödy Andrea A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny céljairól az iskolai forduló kapcsán

A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny versenybizottsága úgy döntött, hogy az előző tanévhez hasonlóan a 2018/2019-es versenyévadban is tesz közzé iskolai fordulóra ajánlott feladatlapokat. Ez aktualitást ad a tavaly közzétett feladatokhoz kapcsolódóan a szervező OPKM-hez beérkezett, 9-10. évfolyamos feladatlaphoz érkező vélemény nyílt megválaszolásához.

A 2017/2018-as iskolai fordulóra ajánlott feladatlapok itt érhetők el a verseny honlapján.

Tisztelt Versenyszervezők!
Szeretném megosztani a tapasztalataimat a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre kapott segédanyagról (9-10. évf).

Kedves Könyvtárostanár Kolléga!
Nagyon köszönjük a konkrétumokat is tartalmazó visszajelzést! Egyrészt mert nagyon fontos számunkra a kollégák tapasztalata, véleménye, abból tanulunk, másrészt hiszünk abban, hogy a szakmai párbeszéd a szakma fejlődésének is jót tesz. Így azt is köszönjük, hogy hozzájárultál ennek a levélnek a közzétételéhez. Már csak azért is, mert azt gondoljuk, hogy hasonló gondolatok sok más kollégának is megfordultak a fejében.

Iskolánkból hagyomány már, hogy rendszeresen indulunk a versenyen. Örömmel írhatom, hogy eddig lelkes kis csapattal készültünk az iskolai fordulóra, amelyre több éve én készítettem feladatlapot, figyelembe véve a Bod honlapján található feladattípusokat. Majd a legjobbakkal – akik sikerélménnyel élték meg a fordulót – jelentkeztünk a versenyre.

Nagy erőssége a szakmának és a versenynek is, hogy vannak lelkes kollégák, hiszen az ő lelkesedésük az egyik biztosítéka a lelkes diákoknak. A Bod honlapon található feladatlapok sokfélék. Vannak közöttük nagyon hagyományosak és előremutatóak, a könyvtárpedagógiai újabb megközelítését alkalmazók is. Valóban jó kiindulópontjai a felkészítő munkának.

  • 2006/2007-től az archívumban tanévenként érhetők el a szerkesztett feladatlapok: http://www.opkm.hu/Bod_verseny
  • 2006/2007-2016-2017-től pedig feladatonként és tartalmi és formai szempontból visszakereshető módon érhetők el:  http://bod.opkm.hu/ 

1. Az iskolai forduló feladatlapjának ötlete, célja

Örültem a levélnek, amelyben kaptuk a tájékoztatást, hogy feladatlap készült. Köszönjük a kollégák munkáját!
Éppen ezért ebben az évben úgy döntöttem, hogy a kapott segédanyag lesz az első forduló, hogy ráhangolódjunk a megváltozott stílusú országos feladatlapokra. A feladatlap megismerése azonban nekem is sok időt vett igénybe, mert a gondolataimat összevetettem a megoldásban leírtakkal.

  1. Az iskolai forduló központi feladatlapja iránt évek óta fogalmaznak meg igényeket a kollégák. A 2016 őszén kb. 100 könyvtárostanár által kitöltött kérdőíven 83%-ban igényelték a központi segítséget ehhez a fordulóhoz. Bár az OPKM is munkaerőhiánnyal küzd, kísérleti jelleggel készítettünk feladatlapot, amelynek alkalmazása nem volt kötelező. Sőt ötleteket is adtunk, hogyan lehet átalakítva vagy máshogyan alkalmazni.
  2. Másrészt szeretnénk arra serkenteni a kollégákat, hogy használják ki, hogy az iskolai forduló rugalmasabb, mint az országos írásbeli: hogy lehet számítógépet használni, hogy a pontozásnak nem kell merevnek lennie, hogy az alternatív megoldásoknak nagyobb terep juthat.
  3. Az igények mellett a feladatlap elkészítésének harmadik motivációja az volt, hogy kimozdítsuk a könyvtárhasználatra és a versenyre való felkészítést abból a hagyományos mederből, amely felett véleményünk szerint eljár az idő. Pl. a tipológiákra és az elméletre fókuszáló tananyag, a mindennapi életben, tanulásban nem életszerűen használt források, a könyvtáros szemléletű megközelítés, a funkció nélküli feladatok. Ezek egész oktatásunkat jellemzik, de hiszünk abban, hogy a könyvtárak ennek módszertani megújításában élen tudnak járni úgy, ahogyan tették ezt az 1970-es években.

Mindezeket figyelembe véve kiemelt cél volt

  • a hagyományostól eltérő feladatokkal való próbálkozás,
  • a más szemléletű feladatok kihívása,
  • a könyvtárostanár kollégák elgondolkodtatása a sikeres felkészítés módjain,
  • a könyvtárostanár kollégák elgondolkodtatása a tanítás céljain.

2. A feladatok és nehézségük

Már az első benyomásom az volt, hogy ez a korosztálynál magasabb szintű elvárásokat tartalmaz.  Ugyanakkor hiányoltam belőle, hogy a könyvtárhasználati elméleti tudásról nem igazán adhatnak számot az indulók, amely többeknek is siker lehetne. Kíváncsian vártam, a gyerekek hogyan oldják majd meg.

A feladat kétségkívül nehéz volt,

  • mert szokatlan volt,
  • mert nem mindenre volt biztos, egyféle válasz,
  • mert a tudásukat kellett alkalmazni,
  • mert a  tudásukat komplexen kellett alkalmazni,
  • mert információs műveltségre és nemcsak szűken vett könyvtárhasználati tudásra volt szükség.

Elméleti tudásra szükség volt, mert pl. az 1. feladatban a találati halmaz értékeléséhez tudni kellett a dokumentumtípusok, kézikönyvtípusok általános jellemzőit. Sőt talán attól is volt ez a feladat nehéz, hogy elméletben kellett megmagyarázni, hogy mi is az, amit látunk egy találati halmazban és szakszerű megközelítésben miért, mire kattintunk. A 2.c feladat ugyanígy nagyon elméleti volt abban az értelemben, hogy elméleti szempontok mentén kellett összehasonlítást végezni. A 4.a kifejezetten a könyvtártípusok tudását kérte számon elméletben.

A másik megfogalmazódó gondolat, hogy még a munkája során sem használja sok könyvtáros a 4. c.) feladatban megadott adatbázisokat, nemhogy egy 9-10.-es diák. A megoldás alapján próbáltam ki a feladatot, ami sajnos nehézségekbe ütközött. Ugyanis a könyvtár.hu oldalon, a Könyvtárak felületen, ha gyűjtőkört beírás és a feljövő listából való kiválasztás után szeretném kikerestetni, akkor nincs találat, hanem ez jelenik meg: Unknown column ‘l.nyilvanos_kod’ in ‘on clause’ Tehát nem működik. A könyvtártípusoknál itt szakkönyvtárat nem is lehet kiválasztani, csak felsőoktatásit. Azok értékeléséhez vagy végigolvassuk a listát, vagy a Ctrl+F segítséget használjuk, nem túl tudományosan.
Továbbá találtam erről egy előadást az OSZK oldalán (Garamvölgyi László: A Nyilvános Könyvtárak Adatbázisa és a Könyvtári Minerva Gyűjtőköri Adatbázis összevonása, a könyvtárak adatainak önálló adminisztrációja. Networkshop, Sárospatak, 2015.április 1. [Online] http://www.oszk.hu/sites/default/files/nws_Garamvolgyi_Laszlo.pdf [Letöltés: 2018.01.18.]), ahol ezt olvashatjuk: Miért nem a könyvtár.hu-t fejlesztettük? A fentiek alapján ez az oldal a feladat megoldáshoz nem segítség.

A 4. c kérdés megoldókulcsában valóban nehézkesen használható könyvtárakat gyűjtő adatbázisok szerepelnek. A két megadott megoldás viszont csak alternatíva. A versenyzőktől más, nyilvánvalóan a Google-re támaszkodó megoldások is elfogadhatók. A feladat sem azt várta el, hogy ezeket az adatbázisokat ismerje a tanuló, hanem azt feltételezte, hogy a találati halmazból erre indul.
Ennek a feladatnak a megoldókulcsa arra hivatott, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a könyvtárak keresésében is segíteni kell a tanulókat. A nagy kérdés, merre tereljük őket.
De a való helyzet szembesít is azzal, hogy ma Magyarországon nincs egy olyan felhasználóbarát (jól használható + felhasználói szempontok mentén is kereshető) adatbázis, ami ebben segíti az állampolgárokat, olvasókat. Mind a két megnevezett adatbázis számos problémát felvet, többek között a kolléga által itt kifogásoltakat is. A konyvtar.hu jó kezdeményezésnek indult, de elhalt.
A Ctrl+F keresés (vagyis keresés az aktuális oldalon) egy adott oldalon szakszerű megoldás, ha az oldal nincs a számunkra szükséges szempont mentén rendezve, strukturálva. Ez a keresési mód nem egyszerűen szakszerű, hanem olyan, a dokumentumtípusra nézve alapvetően elvárt tudás, mint a kézikönyvek esetén a tartalomjegyzék vagy a mutató használata.

A másik a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisa. Ezt én sem szoktam használni, viszont a hivatkozott előadásban olvashatunk erről is, hogy ezt fejlesztették… stb. A gyerekek számára ez teljesen ismeretlen, de még a verseny előtt gondoltam, keresünk benne.  Az első pár kísérlet sikertelen maradt, ugyanis a gyűjtőkörnél, amikor a tárgyszót kezdtem beírni, feljött a lista, kattintottam… és nem történt semmi. Próbáltam egyszer (hiszen más oldalon pl. Elvira is elég egy kattintás), majd a következő nap újra, s akkor a kétszeri kattintásra végre megjelent barnán a kiválasztott szó, így már lehetett indítani a keresést. Érdekes találatok társulnak a tárgyszavakhoz, de ez legalább elvisz a szakkönyvtárhoz.
Nincs az oldalon súgó, amely tájékoztatna, hogy csak kétszeri kattintásra választható ki a szó…

A feladatlap készítésekor felvettük a kapcsolatot a Könyvtári Intézettel (KI), aki az adatbázist működteti, mert nekünk is volt problémánk a használatával. A válasz az volt, hogy fejlesztés alatt van, de igyekeznek használhatóvá tenni.  Ez akkor meg is történt. Az iskolai forduló időszakában már elérhető volt, de a jelek szerint döcögött. Az eltelt egy év annyi fejlődést hozott, hogy a rendszer már stabilan működik, mert befejeződött a KI honlapjainak átalakítása.
A Magyarországi Könyvtárak Adatbázisa egy kevésbé ismert adatbázis, de mivel jelenleg az egyetlen, érdemes használni. Használható a tanítás/felkészítés során arra is, hogy megmutassuk, mennyi és mennyiféle könyvtár van. Ennek kapcsán lehet azt is szemléltetni, hogy nem mindegyik ugyanarra és ugyanazoknak alkalmas. Ez a könyvtártípusok tanításának lényege.
Jelenleg  113 iskolai könyvtár szerepel benne, ami töredéke a működőknek. Kérdés, hogy mikor, miben van haszna az iskolai könyvtáraknak ebben szerepelnie. Egyik indok lehet,  hogy a tanítás során a diákok rábukkanhassanak saját iskolájuk könyvtárára is, másrészt például a térségek könyvtári ellátása is reálisabban lenne látható.

A korosztály a nyilvános könyvtári jegyzéket, és a   Könyvtári Minervát sem ismeri, s ez a követelményekben sincs benne. Ilyen helyzetben az az életszerű, hogy megkérdezi a könyvtárost.

Nyilvánvalóan nem követelmény egy könyvtárhasználó diáktól a nyilvános könyvtári jegyzék ismerete. Az interneten való keresés közben viszont rábukkanhat. Ebben az esetben azt szükséges tudnia, hogy mit jelent a nyilvános könyvtár és azt is, hogy a jegyzék, mint információforrás mire használható.
A hozzászólásban kérdés, hogy a követelmény mire utal. Magyarországon sajnos a könyvtárhasználati tananyag követelményei tekintetében kizárólag a tantervek és az érettségi követelmények állnak rendelkezésre, sem tankönyv, sem ajánlott tanmenetek nincsenek. A korábban készültek nagyrészt elavultak. A Bod versenynek sincsenek követelményei. Ez nagy gondja a szakmának és nehézsége a szakma megújításának is.
Amennyiben a kolléga a megoldókulcsra gondol, mint követelményre, akkor félreértelmezte. Ezen feladatoknál a megoldásoknak alternatív lehetőségeit mutattuk meg. Ez természetesen értelmezhető elvárásként, de csak korlátozottan.

Még visszatérnék az első feladatra, ahol a kitöltés után azt mondták a gyerekek, hogy sok volt a megadott szó a táblázatban, hogy abból objektíven egyet ki lehessen választani, pl. nem valószínű, nem tudni stb. Mindehhez a cikkből az a két sort is kevesellték.

Említettük korábban is, hogy a feladatok nehézségének egyik oka az volt, hogy nem volt mindenhol egyértelműen elvárt válasz. Ez különösen az 1. feladatra volt igaz. Pontosabban, ott egyértelműen látszott, hogy a válaszok nem biztos, hogy objektívek, a válaszopciók között részleges átfedések voltak. A többinél még hihette a tanuló, hogy egy jó válasz lehetséges. Az oktatásban feltehetően ritkán találkoznak ilyen helyzetekkel, az élet egyéb területein viszont igen. A megoldásukhoz önbizalom és magabiztos tudás szükséges.
Az egyes találatokról valóban csak néhány sornyi információ volt tudható. Pont annyi, amennyit pl. a Google is ad. Ezzel találkozunk nap mint nap. Ezek alapján döntünk. A gyakorlatban azonban rögtön kattintunk – sokszor gondolkodás nélkül. A feladat arra hivatott, hogy felhívja a figyelmet a tudatosabb használatra, amely része, hogy indokolni tudjuk, mit miért csinálunk.

A feladat indoklásánál több diáknál hasonló válasz született, amely csak az elsődleges információt tartalmazta, de mélyebben nem elemezték: az URL-ből: ”megmutatja, hogy ezt az oldalt hol találom meg”. Ez csak ízelítő a korosztály gondolkodásáról.

A feladat valóban magas szintű metakognitív tudást várt el. Nem egyszerűen tudni kellett a választ, hanem azt szövegesen indokolni is. A gondolkodás fejleszthető. A jelenség nem életkori sajátosságánál fogva jellemzi a korosztályt, hanem a tudásukról való gondolkodásban, a részletes érvelésben való járatlanságukat, gyakorlatlanságukat jellemzi.

  1. A könyvtárhasználat tanításának célja

Az egyik diákom azt mondta az iskolai forduló végén, amikor a véleményüket kérdeztem a feladatokról, hogy ő a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre jelentkezett, de a feladatlapban szinte csak az információkeresésről van szó.

Ez fontos kérdés, fontos probléma. Mire valók a könyvtárak és mi végre tanulunk/tanítunk könyvtárhasználatot? Erre a kérdésre különböző korszakokban különböző válaszokat adtak a szakemberek, és biztosan ma is többféle választ kaphatunk erre a szakemberektől és a használóktól is.
A verseny keretében viszont a könyvtárhasználatnak egy tágabb, egy, az információs műveltséget képviselő értelmezését alkalmazzuk. Hisszük, hogy a könyvtárosok, a könyvtárhasználók tudása túlmutat a könyvtárak épületein, intézményein. Ez a tudás segít a máshol és más formákban megjelenő információk használatában is. Emellett végső soron a könyvtárak információkkal és használókkal dolgoznak.
Másrészt a 2. feladatban nyomtatott kézikönyvet és ismeretközlő művet is kellett használni, a 4.-ben pedig könyvtárat keresni, választani.
Az egész feladat szituációja viszont valóban arról szólt, hogy kérdéseket kell megválaszolni, ehhez információt kell ellenőrizni, keresni. Meggyőződésünk szerint ez a könyvtárak és a könyvtárhasználati tudás egyik funkciója.

Mindezeket azért osztottam meg Önökkel, Veletek, hogy sikerélményt adó feladatokat lehessen az országos fordulóra összeállítani. A jól megoldható feladatok ösztönzőleg hatnak és biztosíthatják a nagyobb számú jelentkezőket a versenyre, ami közös érdekünk.

Hálásan köszönjük a részletes, szakmai szempontú és őszinte véleményt. A jobbító szándék különösen fontos. Sokat segít abban, hogy közösen haladjunk előre a szakma megújításában. Ez szakmai viták nélkül nem megy.
Azzal teljesen egyetértünk, hogy a feladatoknak nemcsak jövőbe mutatónak és szakmailag megalapozottnak kell lenniük, hanem ösztönzőnek, sikerélményt biztosítónak is. A sok szokatlan feladat hathat ez ellen. Ebben kérjük a kollégák segítségét. Szeretnénk, ha az ilyen szituációba ágyazott, gyakorlatorientált, több megoldással rendelkező, a tudatos döntéseket támogató feladatok minél kevesebb diáknak okoznának kudarcot. Ebben a könyvtárostanároknak fontos szerepük van!

***

Időközben megjelentek a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2018/2019-es tanévének ajánlott iskolai fordulós feladatlapjai is.

  • Ezek használata sem kötelező.
  • Ezek is több szempontból formabontóak.
  • Több feladatban most is sokféle alternatív megoldás lehetséges.
  • A középpontban most is olyan probléma áll, amelyhez információt kell keresni.
  • A téma most is napjainkban aktuális, bár ennek több történelmi vonatkozása van.
  • Ezekben a feladatokban is mindent indokolni kell könyvtárhasználati, információhasználati szempontból.

Élményekben és tanulásban gazdag tehetséggondozó munkát kívánunk minden könyvtárostanárnak! Várjuk mások tapasztalatait, véleményét is a tavalyi és az idei iskolai forduló feladatlapjairól egyaránt!

2019. január 14.

Dömsödy Andrea
iskolai könyvtári referens
OPKM

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október

2019, január 14 - 08:05
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. októberi számából

1. Arany Zsuzsanna: Olvasás, élmény, könyvtár: egy könyvtárostanári konferencia lenyomata In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 50-52. p.

 A Kis KTE könyvek 10. kötetének ismertetését olvashatjuk (Olvasás, élmény, könyvtár: egy könyvtárostanári konferencia lenyomata /szerk. Dömsödy Andrea, Németh Szilvia Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018.) A szerző minden könyvtáros kollégának ajánlja a kötetet, akik gyermekekkel, fiatalokkal foglalkoznak. A könyv tartalma nem szorítkozik csak a hagyományos könyvtárhasználati órák leírására, hanem többféle szempontból közelíti meg az olvasás élményszerűvé tételét. Bemutatja a kötet három fejezetét, a konferencián elhangzottakat, a pályázatokat és pályaműveket. Az elméleti megközelítések mellett kutatási eredményeket, tanulmányokat, vetélkedők, foglalkozások leírását olvashatjuk. Arany Zsuzsára inspirálólag hatott a kötet, recenziója pedig remélhetően eléri célját: minél több kolléga forgatja majd haszonnal a kötetet! A kötet egyes feladatai letölthetők a KTE honlapjáról: http://www.ktep.hu/KKK10

(Arany Zsuzsanna a IX. kerületi Szent-Görgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium könyvtáros asszisztense)

2. Farkas Ferenc – Tóth Judit: Félidőhöz érkezett Az én könyvtáram program In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 3-10. p.

A Programról már több publikációt olvashattunk, konferenciákon hallhattunk róla, országos rendezvények voltak. Mégis fontosnak érzem, hogy az eddig eltelt időről, az elvégzett munkáról összefoglalót olvashassunk. Fontos, hogy munkánk során számba vegyük az eredményeket, a produktumokat, az esetleges nehézségeket, kudarcokat és így lépjünk tovább a következő szakaszba. Az eddig elért eredmények tartalmi és statisztikai ismertetését olvashatjuk, melyek a következők:

  • Módszertani fejlesztés: szakterületi SWOT analízisek, szakirodalmi adatbázis, 20 módszertani tanulmány.
  • Alapkutatások lebonyolítása: könyvtárhasználat-információkeresés illetve könyvtár és könyvtároskép vonatkozásában.
  • Könyvtári jó gyakorlatok beküldése, értékelése, majd a mintaprojektek részletes kidolgozása. Jelenleg a mintaprojektek fejlesztése illetve kipróbálása zajlik, a teljes programok közzétételére 2019 elején kerül sor.

A Program egyik célja a közkönyvtári területen újnak számító szaktanácsadói hálózat kialakítása, a kiválasztott kollégák képzése, a kapcsolatok felvétele és kiépítése a potenciális partnerekkel. Sor került könyvtárosok képzésére is A könyvtárosok szerepe a tanulást támogató könyvtári szolgáltatások megvalósításában  címmel.

A cikk ismerteti a különféle szakmai rendezvényeket, az előadásokat. A rendezvényekről: http://www.azenkonyvtaram.hu/szaktanacsadok?tab=fszek-tab-2 Utolsó letöltés: 2019. január 7. Az előadások prezentációi a cikkben megadott elérhetőségen viszont sajnos nem találhatók.

Amit hiányolok a beszámolóból: milyen nehézségek voltak, milyen problémák adódtak az eddigi munkában? Hogyan kívánjuk ezeket korrigálni? A következő időszakban lesznek majd szakmai napok, elkezdődik a mintaprogramok kipróbálása, a pedagógusok – remélhetőleg minél több könyvtárostanár! – aktív, partneri bevonása, a folyamatok és eredmények/eredménytelenségek megvitatása.

3. Goda Beatrix: Szakmai találkozó a Halis István Városi Könyvtárban In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 36-41. p.

A cikk egy szakmai napot mutat be, melyen az innovatív nagykanizsai könyvtár  munkáját ismerhetjük meg a gyakorlatban, így a helytörténet-helyismeret-iskolatörténet témákban. Az együttműködés különféle formáit a környékbeli iskolákkal, a Könyvfutár szolgálatot, a mobil könyvtári berendezés hasznosságát. Az Azolo, az olvasás órája kezdeményezést különösen ajánlom a kollégáknak megismerésre, használatára és propagálására!

Még két októberi cikkre szeretném felhívni a figyelmet:

Drótos László: Webes tartalmak digitális megőrzése és Moldován István: A digitálisan született tartalmak megőrzése címmel, a Műhelykérdések rovatban. (In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 11-26. p. ) A beszorított napi működés, a feladatok ellátása, az állandó időhiány mellett sem adhatjuk fel a napi gyakorlatunktól látszólag távolabb álló szakmai kérdések és problémák követését, – hiszen előbb vagy utóbb, de van, ami már most! –  a könyvtárostanárokat is érinti! Legyünk szakmailag igényesek, éljünk az önképzés, az önálló tanulás lehetőségével, hogy pedagógusként hitelesen tudjuk képviselni az egész életen át tartó tanulás gyakorlatát!

Budapest, 2019. január 7.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember

2019, január 7 - 13:06
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptemberi számából

1. Veres Anikó: A nyomok a könyvtárba vezetnek. Nyomozás a krimi világában- vetélkedő az iskolai diáknapon
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember 37-42 p.

A szerző a vetélkedő megszervezésével több célt tűzött ki maga elé:

  • népszerűsítse a könyvtárat és az olvasást,
  • felhívja a figyelmet az új beszerzésekre,
  • felhívja a figyelmet a krimi műfajára, mely nem népszerű a középiskolás fiúk között, annak ellenére, hogy szeretik a nyomozós feladatokat,
  • teljesítse az OPKM-HUNRA közös pályázati könyvcsomagjának elnyerésének egyik feltételét azzal, hogy megosztja a könyvekre épített jó gyakorlatát.

A diákok két fős csapatokat alkottak, hat csapat indult a két órán át tartó játékon. Vetélkedő formájában ismerkedtek meg hat művel, a feladatok négy nagyobb téma köré szerveződtek: helyszínelés, informálódás, nyomozás, sajtótájékoztató.

A szerző ismerteti a szervezés szempontjait, majd a négy téma feldolgozásának feladatait, a megoldásokat és a pontozást. A feladattípusok változatosak, a hagyományos feladatok (különbségek keresése, kiegészítés, kirakó, keresztrejtvény, kódolás, műismertetés) mellett az IKT kompetenciákat mozgósító QR kódos nyomozás, az on-line források használata és a releváns információk kikeresése, szófelhő alkotása mellett a könyvtár állományát is kellett használniuk.

A cikket bárki jól tudja hasznosítani, akár ötletet meríthet belőle más művek feldolgozásához, akár adaptálhatja is! Köszönjük!

(Veres Anikó a Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskolájának könyvtárostanára)

2. Útmutató a babáknak és a kisgyermekeseknek nyújtott könyvtári szolgáltatásokhoz / fordította Béres Judit és Szinger Veronika
In: Könyv, Könyvtár Könyvtáros 2018. szeptember 7-26 p. 

Ez a cikk az IFLA újabb Útmutatójának magyar fordítása és a hozzá kapcsolódó, különféle nemzetek és könyvtártípusok jó gyakorlatainak ismertetése. Hasonló, mint az IFLA iskolai könyvtári útmutatója (http://www.ktep.hu/sites/default/files/ifla-school-library-guidelines_magyarul.pdf) – alapdokumentum! Fontos, hogy a különféle életkori, fejlődési szakaszokhoz, társadalmi különbségekhez kapcsolódva megismerjük és megértsük a különféle könyvtári szakmai alapelveket, ajánlásokat, a szolgáltatások egymásra épülését, szervesülését. Sok jó ötletet, gyakorlatot mutat be, amit az iskolai könyvtárakban is hasznosíthatunk, részben adaptálhatunk.

A közkönyvtári és az iskolai könyvtári együttműködés fontos elméleti és gyakorlati dokumentuma ez az Útmutató is, ismerete elengedhetetlen.

Budapest, 2019. január 7.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Karácsonyi üdvözlet

2018, december 21 - 08:35

Testvérkönyvtári hírek – 2018 novembere

2018, november 23 - 14:50
Pandur Emese

A 2018/2019-es tanévben is folytatódik az egyesület Testvérkönyvtárak programja.

18 könyvtárral bővült a résztevevők köre, így már 46 könyvtár dolgozhat együtt.

Az első közös ötletünk az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjához, a központi témához – Szeretem az iskolai könyvtáramat – kapcsolódott. A testvérkönyvtáras kollégák megkérdezték olvasóikat, miért szeretik az iskolai könyvtárukat. A válaszok ide kattintva olvashatók.

Szintén az októberi hangulatot szerettük volna fokozni, az “Így dolgoztunk együtt a 2017/2018-as tanévben” című pályázatunkkal, kerestük a legkreatívabb testvérkönyvtáras együttműködést.

A pályázat eredménye:

  • “Az év testvérkönytári együttműködése” oklevelet (és könyvjutalmat) Gazda Anna (Budapest) és Seressné Barta Ibolya (Debrecen) testvérkönyvtáras páros vehette át.
  • Oklevéllel jutalmaztuk a hajdúböszörményi együttműködést is, Kovács Anikó és Kovács Márton, valamint   Putovici Tünde (Nagykároly) és Patakfalvi János (Orosháza) munkáját. A pályázatuk olvasható a program blogján.

Nagy öröm volt számunkra, hogy az egyesület által mind a könyvtárostanárok, mind a diákok számára hirdetett pályázatokon testvérkönyvtáras kollégák is részt vettek.

  • Kovács Anikó, a hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárostanára első helyezést, Cserlakiné Hagymássy Krisztina, a budapesti Veres Pálné Gimnázium könyvtárostanára harmadik helyezést ért el.
  • Pandur Emese (Kadarkút)  és Szanka Éva (Szeged) könyvtárostanárok diákok számára kiírt pályázaton első és harmadik helyezést értek el tanulóikkal.
    Munkájukat ezúton is köszönjük és gratulálunk!

Folyamatosan dolgozunk a Mátyás, a király című projektünkön az eTwinning felületen, de ebben a hónapban indult el az Egy ropi naplója – egy könyv életre kel című projektünk is.

Karácsonyra ismét könyvajánlóval készülünk, 2019 januárjától pedig reméljük, hogy blogunk még több figyelmet kap, mert egyenként bemutatkoznak majd a testvérkönyvtárak.

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 6.

2018, november 20 - 22:05
Az IKT jegyében Peresztegi Erika

Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk hatodik foglalkozására a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtárának számítógéptermében került sor, 2018. május 28-án. Rendhagyó módon ez egy egész napos továbbképzés volt két előadóval. Ezen a napon olyan internetes alkalmazásokat ismerhettünk meg, amelyek digitális kompetenciánkat fejlesztette és a könyvtári munkánk színvonalát emelheti.

Pozsgai Krisztina, a Közművelődési Osztály művelődésszervezője az Inkscape vektorgrafikus szerkesztőprogram használatát mutatta be plakáttervezéssel.

Forrás

Az Inkscape alkalmas iskolai oktatásban való felhasználásra is, kisebb példányszámú grafikai tervek kivitelezésére, vagy webgrafikák készítésére. A foglalkozás gyakorlati megközelítésű volt, az elmondottakat kipróbálhattuk számítógép segítségével. Krisztina előadásában tetszett, hogy a tények mellett praktikus ötletekkel segítette a későbbi munkánkat. Megmutatta, ő hogyan keres plakátjainak hátteret, textúrát, továbbá milyen betűtípusokat érdemes használni, illetve a kép és szöveg helyes arányaira is felhívta a figyelmünket. Érdekes és hasznos információkkal gazdagodtunk. Köszönjük!

Némethné Sáhó Éva, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium könyvtárostanára először az iskola digitális újságját, az e-Hírharangot mutatta be egy prezi segítségével. Ezt követően rápillantottunk a program szerkesztőfelületére is.  A mai világban ez az információátadás alkalmazkodik legjobban a tanulók életkori sajátosságaihoz. Egy kattintással elérhetőek az iskola életével kapcsolatos kiemelt események, fotók, írások, rajzok stb. Éva elmondásából kiderült, milyen nagy munka egy ilyen újság megalkotása. A tanárnő mesélt a Joomag Digital Publishing Platform lehetőségeiről, ötleteivel bátorított bennünket.

Forrás

Az e-Hírharang elérhetősége: http://peterfy.hu/index.php?id=42

A továbbiakban  digitális kompetenciánk fejlesztéséhez kaptunk egy könyvajánlást, melyben az IKT-eszközök iskolai felhasználásának lehetőségeiről tájékozódhatunk. Erről a könyvről volt szó:  Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár: gyorstalpaló digitáliskultúra – azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Budapest, Neteducatio Kft., 2016. 175 p.

Ezután következett egy Emaze alkalmazással készült prezentáció:  https://app.emaze.com/@AZILWRTL/a-web-20-s- 

Az előadás után elhangzott, hogy mindez az érdeklődés felkeltésére szolgált, hiszen még sok más alkalmazást is említhetnénk. A lényeg, hogy ízelítőül tudjunk közösen kipróbálni a felsoroltak közül jó néhányat. Fontos, hogy ne adjuk fel a próbálkozásokat! – hangzott el.
Igen, ez rendben is lenne, de ki tudja mindezt fejben tartani? Erre megoldásként Éva a https://www.symbaloo.com/ oldalt javasolta. A Symbaloo linkmegosztó alkalmazás megismerése után létrehoztuk saját Symbaloo oldalainkat. Megtanultuk, hogyan hozzunk létre webmixet és webcsempét, hogyan érjünk el könnyedén egy oldalról több internetes oldalt. Mai rohanó világunkban nagy segítség ez a linkmegosztó, mert egy helyre összegyűjthetjük alkalmazásainkat, melyeket bárhonnan elérhetünk.

Éva számos alkalmazással, ötlettel készült erre a napra. Eszköztárában egyszerűbb és professzionális internetes alkalmazások is találhatók. Ezekről a teljesség igénye nélkül szeretnék írni, mert azt gondolom, hogy jól felhasználhatók a tanítási órák érdekesebbé/színesebbé tételéhez. Tulajdonképpen egy ötletbankot mutatott nekünk, amiből szemezgethetünk munkánk során.

Óráinkon motiváció lehet egy-egy digitális puzzle kirakása jigsawplanet.commal vagy látványos szófelhő felhasználása wordart.commal vagy tagxedo.commal. Differenciállásra használom a szókeresőket, amit worksheets.theteacherscorner.net alkalmazással készítek Éva ajánlásával. Látványos digitális idővonalat is létrehozhatunk a timetoast.commal.
A tanárnő felhívta a figyelmünket a LearningApps.org oldalra, ahol előre elkészített tematikus rend szerint elrendezett tankockák között válogathatunk, de mi is készíthetünk és feltölthetünk tananyagot.
Számos prezentációkészítő program létezik már, de úgy látszik, mindig van olyan ötlet, amivel érdemes még előállni. Az emaze.com oldalán sokféle előre elkészített mintából választhatunk, az egyszerű ppt-féle diasortól a bonyolultabb infografikákig. A minták szépek, látványosak, kifejezetten jó velük dolgozni.
Az osztálytermek falát lehet saját készítésű poszterekkel díszíteni. Az edu.glogster.com segítségével villámgyorsan, hatékonyan és nagyon látványosan készíthetünk multimédiás posztereket az eszköztár segítségével.
Végezetül egy hasznos blogot néztünk meg, ezen az elérhetőségen: www.kingarium.blogspot.com. Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár blogján olvashatunk bővebben alkalmazásokról, dekorációról, könyvtári és egyéb órákról, olvasásnépszerűsítésről, kreatív ötletekről.
A nap végén még röviden beszélgettünk az elhangzottakról, s az alkalmazási lehetőségekről. Úgy gondolom, az előadás elérte a célját, mindenki újabb ötletekkel gazdagodott.

Fotó: Magdics Erika

Köszönjük!

Peresztegi Erika

Szabadhegyi Magyar – Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára

A KTE 2018-as Őszi Szakmai Napjának programja

2018, október 23 - 09:22

Alternatív Közgazdasági Gimnázium
2018. október 25.

9.00-10.00  Regisztráció
Lehetőség az iskolai könyvtár megtekintésére (a regisztráció alapján beosztott időpontokban)

10.00-10.00 Köszöntő – Simon Krisztina KTE elnök
10.10-10.25 Az AKG – Horn György
10.25-10.40 Az én 21. századi iskolai könyvtáram c. diákpályázat eredményhirdetése
10.40-11.00 Könyvtárak és új lehetőségeik a digitális korban – Sörény Edina főosztályvezető, EMMI Könyvtári és Levéltári Főosztály
11.00-11.40 Mire és milyen könyvtár kell egy 21. századi iskolában? – Birloni Szilvia matematika szakos tanár, Nádori Gergely természetismeret és biológia szakos tanár,
Németh Szilvia könyvtárostanár, az AKG pedagógusai
11.40-11.50 Kérdések
11.50-12.10 A könyvtárak, közgyűjtemények szerepe a digitális pedagógia támogatásában – Horváth Ádám divizióvezető, Digitális Pedagógia Módszertani Központ

12.10-13.10 Ebédszünet (meleg ebéd 2 turnusban)
Lehetőség az iskolai könyvtár megtekintésére (a regisztráció alapján beosztott időpontokban)

13.10-14.00 A KTE részleges tisztújító közgyűlése, KTE emlékérmek átadása
14.00-14.15 A sokszínűség jegyében – a Kis KTE könyvek 10. kötetének bemutatója – 
Cs. Bogyó Katalin könyvtárostanár, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája
14.15-14.30 Egy munkanapom a 21. században c. könyvtárostanári pályázat ereményhirdetése
14.30-14.50 Mit tanulhatunk a nemzetközi példákból? – Pataki Marianna könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium
14.50-16.00 Műhelymunkák

  1. A 21. századi iskolai könyvtári tér – AKG 2.0
    Csoportvezető: Németh Szilvia könyvtárostanár, AKG
  2. A NAT és a 21. századi iskolai könyvtárhasználati tananyag
    Csoportvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
  3. Programok, szolgáltatások a 21. századi iskolai könyvtárban – AKG 2.0
    Csoportvezető: Simon Krisztina könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest

16.00-16.15 Csoportbeszámolók, zárszó, aktualitások – Simon Krisztina könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest

További részletek honlapunkon: http://www.ktep.hu/OSZN2018

Cs. Bogyó Katalin

 

Felhívás az Országos Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyre – 2018/2019

2018, október 18 - 18:35

VERSENYFELHÍVÁS
HATALOM ÉS DEMOKRÁCIA

Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum ebben a tanévben is meghirdeti a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyt.

A verseny célja a tehetséggondozás, a tanulók információs műveltségének – azon belül is legfőképpen könyvtárhasználati eszköztudásuk, szövegértésük, logikus gondolkodásuk és kreativitásuk – fejlesztése. Célja továbbá az önálló tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése, az iskolai tanulási folyamat során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglaló, szintetizáló, az információs műveltséget és a forráshasználati képességeket mozgósító tudás mérése, értékelése.

A verseny kategóriái korcsoportok szerint
I. kategória: 7.-8. évfolyamos iskolai tanulók
II. kategória: 9.-10. évfolyamos tanulók

A részvétel feltételei
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny magyar nyelvű egyéni verseny, bármely magyarországi és Kárpát-medencei iskola 7-10. évfolyamos tanterv szerint tanuló diákja nevezheti felkészítő tanára, könyvtárostanára vagy iskolai könyvtárosa.

A felkészüléshez felhasználható irodalom
A verseny témájához – könyvtárhasználati, információkeresési verseny lévén – nincs megadott bibliográfia. Ugyanakkor a verseny fordulóin (fordulónként eltérő módon) a tanulóktól elvárás, hogy használjanak nyomtatott és elektronikus forrásokat,  katalógusokat és egyéb adatbázisokat.

A nevezés módja és határideje
Nevezni Magyarországról a megyei/fővárosi Oktatási Hivatal (OH) Pedagógiai Oktatási Központok (POK) versenyszervezőinél lehet, elérhetőségeik a verseny honlapjáról is letölthetők lesznek, ugyanúgy, mint a határon túli versenyszervező intézmény, illetve személy neve, elérhetősége is, 2018. október 15-étől:
http://www.opkm.hu/Bod_verseny
Nevezéskor a POK-ok hivatalos versenydokumentumait is ki kell tölteni és beküldeni, ezekről a nevező intézmények a helyi POK versenyszervezőjétől kapnak felvilágosítást. Budapesti versenyzőknek a Tehetséghálón online is kell regisztrálni és nevezni, erről itt kapható bővebb információ: http://www.tehetseghalo.hu/versenyek/versenyszabalyzat

A versenyre nevezés határideje: 2019. január 18. péntek 24 óra

Nevezési díj
A versenyre nevezési díj nincs.

Fordulók
1. forduló: iskolai forduló
Időpontját és helyszínét a köznevelési intézmények határozzák meg, de az időpont nem lehet későbbi, mint 2019. január 17. csütörtök (az intézmények helyi verseny vagy felkészítő foglalkozások megrendezése nélkül nem nevezhetnek tanulókat a megyei, fővárosi, illetve határon túli versenyekre). Az iskolai verseny vagy a felkészítő foglalkozások lebonyolításáról megadott űrlapon beszámolót kell küldeni a nevezéssel együtt elektronikus formában a megyei/fővárosi/határon túli szervezők és a központi versenyszervező (bod@opkm.hu) számára is. A nevezés és a beszámoló együttes megküldése nélkül a nevezés nem fogadható el. Az iskolai versenyt az iskola saját hatáskörben szervezi meg, a szervezők ehhez segédanyagokat biztosítanak a verseny
honlapján.
2. forduló: országos (megyei, fővárosi, határon túli) forduló
Időpontja: 2019. február 18. hétfő 10 óra
Helyszínét a megyei/fővárosi/határon túli szervezők határozzák meg (a helyszínek legkésőbb 2019. január 15-ig megjelennek a verseny honlapján), a tanulók írásban adnak számot tudásukról. A központilag elkészített feladatsor megoldásához mellékletként biztosított dokumentumok és könyvtár használata szükséges. Ebben a fordulóban a tanulók elméleti és gyakorlati tudását mérjük fel.
3. forduló: döntő
Időpontja: 2019. április 29-30. hétfő – kedd
Helyszíne: később megnevezendő budapesti könyvtár, a tanulók komplex (írásbeli és szóbeli) feladatokat oldanak meg, papír alapú dokumentumok és internethasználat segítségével.

A 2. fordulóra és a döntőre a feladatsort az országos versenyszervező biztosítja.
Ezek a feladatsorok a verseny témájához több szempontból is kapcsolódó, azt több tudományterület felől megközelítő forráshasználati és könyvtárhasználati feladatokat tartalmaznak, melyeken keresztül komplexen kell bemutatniuk a tanulóknak információs műveltségüket, forráskeresési képességeiket.
A verseny lebonyolítását érintő esetleges rendkívüli eseményről minden esetben az adott verseny szervezőjének jegyzőkönyvet kell készítenie, amit a lehető legrövidebb úton kell eljuttatni az országos versenyszervező számára.

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból
1. forduló:
A köznevelési intézmény dönt a továbbjutókról, és biztosítja ezzel a 2. fordulóba történő nevezés jogát.
2. forduló:
Az országos döntőbe jutás feltétele a 2. fordulóban országosan elért kategóriánkénti 1-12. helyezés.
Az eredmények közzétételének módja
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum honlapjának Bod verseny oldalán: (http://www.opkm.hu/Bod_verseny

Díjazás
– A kategóriánkénti első három helyezett kiemelt könyvjutalmat kap.
– Valamennyi döntőbe jutott diák és felkészítője oklevelet és jutalmat kap, valamint részt vehetnek a döntő kétnapos szabadidős programjain. (A szervezők a döntőbe jutott vidéki tanulók és felkészítő tanáraik számára díjmentesen szállást biztosítanak. A szervezők az utazási költséget csak a határon túli döntőbe jutottak számára biztosítják.)
– Külön díjazzuk – oklevéllel és könyvjutalommal – a 2. fordulóban legjobb eredményt elért szakképzésben tanuló és határon túli versenyzőket.
– A zsűri javaslata alapján lehetőség van különdíj kiosztására is.

Az országos szervező elérhetősége
Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Tolnai József szakmai és kommunikációs referens, országos versenyszervező
Postacím: 1581 Budapest, Pf. 14.
E-mail: bod@opkm.hu; Telefon: 06-1-323-55-12
A verseny szakmai felelőse: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM – domsody.andrea@opkm.hu
A verseny szervezését és lebonyolítását az OPKM a megyei és budapesti OH Pedagógiai Oktatási Központok közreműködésével és a határon túli, a verseny lebonyolítását végző intézményekkel, személyekkel valósítja meg.
A versennyel kapcsolatos további információkat a versenyszabályzatból és a verseny honlapján található bejegyzésekből lehet folyamatosan megismerni és nyomon követni.

A verseny a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósul meg.
Budapest, 2018. október 17.

Forrás: http://www.opkm.hu/?lap=dok%2Fdok&dok_id=437

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 5.

2018, október 12 - 07:41
Könyvtárpedagógiai műhelymunka 5. foglalkozás Bagoly mondja…. vetélkedő , 2018.  Szabó Lívia könyvtáros, tanító

A Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola könyvtárában nyolcadik alkalommal került sor a „Bagoly mondja…” vetélkedő megrendezésére 2018-ban. A döntőre május 22-én a délelőtti órákban kerül sor.

A város iskoláinak 5-8. évfolyamos (vagy annak megfelelő korú) diákjai vehettek részt rajta 3-4 fős csapatokban.

A könyv- és könyvtárhasználat, a minél többféle forrásból való keresés, a forráshasználat szabályainak megismertetése, gyakoroltatása volt fő célom a vetélkedő összeállítása során.

A Mátyás király emlékév apropóján a vetélkedő témája Mátyás király, a reneszánsz, a Bibliotheca Corviniana, a kódexek lettek.

A hatalmas ismeretanyagból csak szemezgetni tudtam, célom az volt, hogy elgondolkodtató, szórakoztató feladatok révén az érdeklődést felkeltsem a téma iránt.

Skandináv rejtvény, hibás meghatározások javítása, képfelismerés, szókereső, szófelhő, szövegkiegészítés, kapcsolatok és kapcsolódások kibogozása, tervezés és rajzolás: az első forduló beküldendő 7, és az iskola aulájában tartott döntő 6 feladata sokféle kihívás elé állította a versenyzőket.

Bár idén rövid idő volt a felkészülésre, a pedagógus kollégák és a diákok is lelkesen vetették magukat a munkába. Gondosan, pontosan megoldott és kitöltött feladatlapok, igényesen megtervezett és megrajzolt iniciálék, csapatnevek érkeztek be az első fordulóban.

A döntőre a felkészüléshez ajánlott könyveket és okostelefonokat is hozhattak magukkal a versenyzők. Használták is mindegyiket, hatékonyan. Ebből is kitűnt, hogy előzetesen sokat foglalkoztak a szükséges ismeretanyaggal.

Szokás szerint egyszerre, de külön versenyeztek a más iskolákból érkezett csapatok és a mi iskolánk csapatai, mivel én állítottam össze a feladatsorokat, és én készítettem fel a saját diákjainkat.

A döntőn a vetélkedő lelkes támogatója, az általános iskolai egységvezető, Domanyik Szilárdné köszöntötte a megjelenteket. Az eredmények összesítése alatt a vendégek a kézműves és iparművészeti műhelyekben folytatott munkába tekinthettek be.

Jutalmul könyvvásárlási utalványt kaptak kézhez (csapatonként közös kártyán) a Kovács Margit Alapítvány jóvoltából az 1-3. helyezettek.

1. helyezett csapat és felkészítő tanáruk

2. helyezett csapat és felkészítő tanáruk

A kollégák visszajelzései alapján jól érezték a gyerekek magukat a verseny során, magam is úgy láttam, hogy bár izgalommal, de örömmel dolgoztak a feladatokon, jókedvűen zártuk a napot és az idei vetélkedőt.

Szabó Lívia könyvtáros, tanító

Győri Kovács Margit Német Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Iparművészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola

NE FAKE-EZZ! Pályázat diákoknak

2018, október 3 - 13:01

NE FAKE-EZZ!

Pályázat diákoknak

Hallottál már arról, hogy létezik hamis gyógyszer? Találkoztál már a neten hamis terméket ajánló weboldalakkal? Szerinted vettél már hamis játékot? Tudod, hogy a bizonytalan eredetű áru megvásárlásával az életedet veszélyezteted és a szervezett bűnözést támogatod?

Sajnos egyre több a hamisítványt kínáló illegális weboldal, és sok üzletben lehet hamis termékekkel találkozni. A hamis termékek megvásárlása nagyon veszélyes, mert azok az emberi életet, egészséget veszélyeztethetik, emellett kárt okoznak a gazdaságnak, munkahelyek szűnnek meg, nem jut elég támogatás az innovációra, így nem létesülnek új vállalkozások új munkalehetőséggel, így bezárul az ördögi kör. Ráadásul az eredeti termékek gyártói megfelelő körülmények között fejlesztik, gyártják, forgalmazzák árujukat, ezekkel a hamisítók nem törődnek, ezért is kerülhetnek olcsóbban forgalomba, a veszélyes, rossz minőségű hamisítványok. Arra is vannak kutatási eredmények, hogy aki ezeket megvásárolja, a szervezett bűnözést támogatja. Nem hiszed? Nézz utána!

 A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) kreatív pályázatot hirdet olyan 14-20 év közötti (közép)iskolások számára, melynek célja a hamis termékek veszélyeire való figyelemfelhívás.

Pályázhatsz a témában készített:

  • fotóval,
  • fotósorozattal,
  • plakáttal,
  • festménnyel,
  • hologrammal,
  • graffitivel,
  • mém-mel,
  • montázzsal,
  • kollázzsal vagy
  • képregénnyel (max. 15 kép terjedelemben)

Várunk:

  • egyéni és
  • csoportos pályázatokat is, osztályok vagy alkotóműhelyek, baráti társaságok által készített anyagokat is (max. 5 fővel).

A pályázat készülhet:

  • saját korosztályod számára, vagy
  • felnőtteknek.

 A pályamű készítéséhez bármilyen jogtiszta, jogszerűen megszerzett alkalmazást segítségül hívhatsz.

 Azokat a pályázatokat fogadjuk be, melyek a következő, a hamisítással kapcsolatos kulcsszavak közül legalább egyet tartalmaznak:

  • hamis áru,
  • bűnözés,
  • betegség,
  • hamisítás,
  • élet,
  • veszély,
  • pénz,
  • gazdasági haszon,
  • károkozás,
  • jóhiszeműség,
  • minőség,
  • egészség,
  • illegális weboldal,
  • méreg,
  • szervezett bűnözés,
  • terrorizmus,
  • halál.

Segítség a téma feldolgozásához:
www.hamisitasellen.hu                                                                http://www.hamisitasellen.hu/oktatasi-anyagok-iskolasok-reszere

A beküldött pályaművek közül a HENT szakmai zsűrije választja ki a díjazott alkotásokat.

 A pályázat beadási határideje: 2018. november 16. 14.00. óra

 Nyeremények:

I. helyezett: 40.000.- Ft értékű Media Markt utalvány

II. helyezett: 30.000.- Ft értékű Tisza Cipő utalvány

III. helyezett: HENT – SZTNH ajándékcsomag, IP szabadulószoba részvétel

Az első három helyezettel a HENT interjút készít, amelyeket a pályaművekkel együtt közzétesz a HENT honlapján és Facebook oldalán.

A részvétel a pályázaton díjmentes.

Az érvényes pályázat feltétele az, hogy a kiírási feltételek elfogadásával a kiírásnak megfelelő művet hozz létre a kért formában és módon, a kész alkotást küldd el a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület e-mail címére a megadott határidőn belül: hent@hipo.gov.hu .

Az e-mailben írd meg neveteket, életkorotokat, iskolátok nevét és a csapatvezető telefonszámát, hogy értesíteni tudjunk!

  Kizárásra kerülnek azok a művek, amelyek a leírt feltételeknek nem felelnek meg, a jelentkezés nem az előírtnak megfelelő, esetleg jogsértő a pályamű tartalma, vagy nem saját mű, illetve határidőn túl küldték be.

A pályázaton résztvevők a pályamű beküldésével hozzájárulnak ahhoz, hogy velük, illetve törvényes képviselőikkel a pályamunka további felhasználásáról a HENT felhasználói szerződést kössön, amennyiben erre a HENT igényt tart.

A pályázat során a HENT szakmai együttműködő partnere az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.

 Nyeremények átvétele

 A zsűri döntését követően a HENT munkatársa értesíti (telefonon és e-mailben) a díjazott pályaművek készítőit.

A nyeremények átvételének elsődleges módja a személyes átvétel – a személyi igazolvány és lakcímkártya bemutatásával – a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkárságán (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), 1054 Budapest, Zoltán u. 6.).

A díjazottak nevét 2018. november 30-án tesszük közzé a HENT weboldalán (www.hamisitasellen.hu) és Facebook oldalán (https://www.facebook.com/HamisitasElleniNemzetiTestulet/).

A nyertest a nyeremény után személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség nem terheli. A nyeremény másra át nem váltható és másra át nem ruházható.

 Adatvédelmi nyilatkozat

A HENT vállalja, hogy a nyereményjáték során tudomására jutott személyes adatokat a vonatkozó jogszabályokban, így különösen az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben foglaltaknak megfelelően, bizalmasan kezeli, kizárólag jelen pályázatban foglalt célokkal összefüggésben használja fel, azt harmadik személynek nem adja át, az adatokat hozzáférhetővé nem teszi, adatfeldolgozót nem vesz igénybe, az adatkezelés szabályainak mindenben eleget tesz.

A játékban résztvevők elfogadják, hogy a nyertes pályaművek és ezek beküldőinek neve a HENT honlapján, Facebook oldalán, valamint a HENT tájékoztató anyagaiban is közlésre kerülhetnek.

 Kizáró tényezők

A pályázaton a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkárságának munkavállalói, tisztségviselői és hozzátartozóik [A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bek. 1. és 2. pontjai], a HENT tagjai, tisztségviselői és hozzátartozóik nem vehetnek részt.

Forrás