Legfrissebb hírek a Könyvtárostanár hírblogon

Tartalom átvétel Könyvtárostanár
A Könyvtárostanárok Egyesületének (KTE) hivatalos blogja
Frissítve: 41 perc 20 másodperc

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 8.

2019, február 11 - 08:15
Bitai Judit
Könyvtár-pedagógiai műhelymunka 8.
Ménfőcsanak

A győri könyvtárostanárok műhelymunka-sorozatának 8. állomása Ménfőcsanak volt, ahol Sulyok Attiláné Erika és kollégája, Horváth Gábor vendégszeretetét élvezhettük. A Bezerédj-kastélyban található csodaszép, modern könyvtár a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi tér fiókkönyvtára, mely egyúttal a helyi Petőfi Sándor Általános Iskola iskolai könyvtári feladatait is ellátja.

Sulyok Erika bemutatta a résztvevőknek a könyvtárat, melyet a győri közművelődési könyvtárhoz való csatlakozást követő évben, 2014-ben teljeskörűen felújítottak. A könyvtári tér barátságos, korszerű, a kor igényeinek megfelelő lett, az állomány pedig nagyon igényes és folyamatosan gyarapodó. Helyszínéül szolgál számos, a fiatalabb és idősebb korosztályt egyaránt megszólító rendezvénynek is.

 

Az általános iskolás korosztályhoz szólnak minden év szeptember végén vagy október elején a Magyar Népmese Hetéhez kapcsolódó programok, melyek szervezésében a könyvtár aktívan részt vesz.

Az előadás elején a mese jelentőségéről, szerepéről hallhattunk, hiszen „A mese a lélek tápláléka.” Mesékre mindig szükség volt és lesz, hiszen mindenki vágyik a csodák átélésének élményére. Szerencsére ma is sokan szeretik, és rendkívül hasznos a gyermek fejlődése szempontjából. A jó mesehallgatókból lesznek az örömmel olvasó gyerekek.

A népmesék szeretete nagy hagyományra tekint vissza Ménfőcsanakon, hiszen 1992 óta minden év áprilisában megrendezésre kerül a Hegyalján innen, Sokorón túl népmesemondó verseny, melyen győri és Győr környéki kisdiákok vesznek részt. A több mint 25 éves rendezvényen Budai Ilona Kossuth-díjas népdalénekes a zsűri elnöke, akire nagyon büszkék a ménfőcsanakiak, mert itt járt gimnáziumba.

Szeptember 30. Benedek Elek születésnapja – a Magyar Népmese Napja, a meseszerető gyerekek és felnőttek ezen a napon különleges figyelemmel fordulnak a mesék felé. 2006 óta – idén már 13. alkalommal került sor egész hetes programsorozatra a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Ménfőcsanaki Fiókkönyvtára és a Ménfőcsanaki Művelődési Ház szervezésében. Ezen a héten változatos programok zajlanak minden nap: kiállítások, rajzpályázat eredményhirdetése, mesemondó verseny, óvodások versmondása, előadások és Meserétes. Októberben Marék Veronika életmű-kiállítása színesítette a rendezvényt, elsőként vidéken. Tavaly Berecz András, idén Zalka Csenge Virág mesemondók jártak Ménfőcsanakon.

Erika előadását bőséges fotóanyaggal is illusztrálta. Láthattunk a képeken sok-sok kipirult arccal mesét hallgató és mondó kisgyermeket, megtudhattuk, mi az a Meserétes, és hogyan néz ki egy mesefotel.

Ezután átvonultunk a kastély másik szárnyába. Erika bemutatta nekünk a Sulyok Vince irodalmi emlékhelyet, ahol az 1956-os forradalom után Norvégiába emigrált helyi születésű költő könyveit, tárgyait, a róla készült tablókat nézhettük meg.

A másik emlékszoba Galgóczi Erzsébet Kossuth-díjas írónőnek állít maradandó emléket. Itt a könyveken, személyes használati tárgyakon túl egy megkövesedett mamutfogat is kezünkbe foghattunk.

Végül egy kis kötetlen beszélgetést tartottunk, finom sütemény és tea mellett. Többek között saját Népmese napi rendezvényeinkről, valamint a tankönyvezés szépségeiről és nehézségeiről beszélgettünk.

A résztvevők: a házigazda Sulyok Attiláné Erika és Horváth Gábor, Polczer Adél, Peresztegi Erika, Hegedüs Barbara, Kovács Krisztina és Bitai Judit. Elfoglaltságai, ügyes-bajos dolgai miatt sajnos több kollégának le kellett mondania a részvételt, de biztosan állíthatom, hogy így is hasznos és szép együtt töltött délelőttünk volt. Nagyon köszönjük a szervezést és a kedves vendéglátást!

Bitai Judit
Győri Szolgáltatási SZC Krúdy Gyula Gimnáziuma, Két Tanítási Nyelvű Középiskolája, Turisztikai és Vendéglátóipari Szakképző Iskolája

A fotókat készítette: Peresztegi Erika és Hegedűs Barbara Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Nemzetközi könyvajándéknap – könyvsablonnal

2019, február 8 - 10:23

Február 14-ről a legtöbb embernek a Valentin-nap jut az eszébe. Más esemény is kötődik azonban ehhez a naphoz: a Nemzetközi könyvajándéknap. Lehet, hogy nem véletlenül, hiszen a szeretet, mégpedig a könyvek és az olvasás szeretete hívta életre ezt a napot is, amely 2012-től családi kezdeményezésből nőtte ki magát világmozgalommá (nemzetközi oldal, további információk a napról).

Iskolák, iskolai könyvtárak is csatlakoznak a felhíváshoz világszerte, így Magyarországon is. Várjuk kommunikációs csatornáinkon könyvtárostanár kollégáink élményeit, tapasztalatait, ők hogyan készültek erre a napra, hogyan, milyen eredménnyel valósították meg azt! A könyvajándéknaphoz kapcsolódva Készíts könyvet! címmel összeállítottunk és honlapunkon letölthető formában közzétettünk egy módszertani útmutatóval ellátott könyvsablont. (Dömsödy Andrea (összeáll.): Készíts könyvet! – Sablon projektekhez. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2019)

A diákok gyakran kapnak olyan egyszerűnek tűnő feladatot, hogy készítsenek egy „könyvet” egy témában. Célunk, hogy ehhez olyan formát adjunk, ami segíti a formai kivitelezést, hiszen a tanulók maguktól nem is gondolnák, hogy a könyvnek milyen sokféle része van, és azoknak mind-mind funkciója, formai elvárásai.

Ez a sablon és tanulói segédlet segíti a könyvtárhasználat tanítását, de emellett bármely más tantárgy keretében bármely téma feldolgozásának formáját is adhatja. Olyan tanulók munkájához ajánljuk, akik még most ismerkednek az önálló alkotómunkával.

Felhasználási ötletek:
  • A nemzetközi könyvajándéknap alkalmából nemcsak nyomdában előállított, hanem saját készítésű könyvek is ajándékozhatók.
  • Egy témakör összefoglalásának hatékony módja, ha a tanulóknak maguknak kell a tanultakat, olvasottakat strukturálniuk (fejezetekre tagolniuk) és összefoglalniuk.
  • Egy témakör megismerésére irányuló információkeresési, könyvtári kutakodási feladat eredménye is bemutatható ebben a formában.

Ha kipróbálta, ossza meg velünk véleményét a ktegyesulet@gmail.com címen! Publikálásra alkalmas, dokumentált kipróbálásokat szívesen közzétesszük blogunk Jó gyakorlatok rovatában! (Innen tölthető le.)

Kép forrása

Képzéskínálat 2019/2020 – Szegedi Tudományegyetem

2019, február 6 - 10:49
A következő tanév könyvtárostanári képzéskínálata a Szegedi Tudományegyetemen

A szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
– magyar nyelvű: okleveles könyvtárostanár
– angol nyelvű: Teacher of Library and Information Science

A képzési idő

  • nappali tagozaton 10 félév szakpárban
  •  levelező képzésben
    • 4 félév A 4 féléves, főiskolai vagy egyetemi szintű tanári szakképzettségre épülő, újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló, egyszakos könyvtárostanár mesterképzési szak bemeneti feltétele: főiskolai vagy egyetemi szintű tanári oklevél.
    • 2 félév Nem tanári mesterszakot követő egyszakos, 2 féléves 60 kredites tanári mesterképzés, mely a könyvtári informatika MA és a korábbi egyetemi végzettségűek számára lehetőség a könyvtárostanári végzettség megszerzésére.

A könyvtárostanár nappali képzésben második tanárszakként választható a következő szakpárokban:

  • angol nyelv és kultúra tanára– könyvtárostanár
  • informatikatanár – könyvtárostanár
  • magyartanár – könyvtárostanár
  • matematikatanár – könyvtárostanár
  • német és nemzetiségi német nyelv és kultúra tanára – könyvtárostanár
  • történelemtanár – könyvtárostanár

A képzés gyakorlati része

A tanítási gyakorlat az egyetem gyakorlóiskoláiban zajlik:
– SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája – Cs. Bogyó Katalin szakvezető könyvtárostanár, szakmetodikus vezetésével,
– SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola – Dr. Tóthné Nagyistók Katalin és Dr. Hegyiné Szabó Szilvia szakvezető tanárok vezetésével.

Elhelyezkedési lehetőségek:
Oktatási, közgyűjteményi, civil szféra területén. Közoktatási intézmények könyvtáraiban, könyvtárostanár munkakörben.

További információk:

Részletes szakleírás: Könyvtárostanár szakleírás SZTE

Ossza meg velünk véleményét, tapasztalatait! – Képzés, továbbképzés

2019, február 4 - 09:32

Kedves Kollégák!

A Könyvtárostanárok Egyesülete felkérésre segíteni kívánja az EMMI Könyvtári és Levéltári Főosztályának könyvtárügyet, iskolai könyvtárügyet fejlesztő munkáját szakmai anyagok, javaslatok összeállításával. Ezekhez szeretnénk tájékozódni az iskolai könyvtárban dolgozó kollégák véleményéről, tapasztalatairól, ezért több témában rövid kérdőív kitöltését kérjük.

Számítunk arra, hogy tagjaink és más kollégák is nagy számban fognak válaszolni, mert fontos, hogy minél többféle szempontot lássunk.

Ezúttal az iskolai könyvtárakban dolgozók képzéséről, továbbképzéséről kérdezzük Önöket. Kérjük, osszák meg velünk véleményüket, tapasztalataikat, hogy ezekre támaszkodva alakíthassuk ki álláspontunkat!

A kitöltés anonim, személyhez intézményhez nem köthető módon, online történik a következő oldalon: http://www.ktep.hu/kepzkerdoiv2019

Kitöltési határidő: 2019. február 14.

Köszönettel,
a KTE elnöksége

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 7.

2019, január 31 - 12:30
Nagy Éva Ildikó:
Játékos könyvtári délután, Mátyás király szellemében
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr Bemutatkozás

Iskola:
Tanuló létszám: 900 fő
Évfolyamok: 8
Pedagógusok száma: 65 fő

Könyvtár:
Alapterület: 132 m2
Állomány nagysága: kb. 32.000 egység
Könyvtárostanári státusz: 1 fő

A bejövő ötödik osztályosoknak szoktam szervezni ezt a típusú – „Játékos könyvtári délután”-t, ami jó alkalom bevonzani az újonnan érkezett tanulókat, leendő könyvtárhasználókat a könyvtárba. Ugyan játékos délutánról van szó, de mivel ez a korosztály imád versengeni, a végén mindig van eredményhirdetés, de a hangsúly nem ezen van. Mindig valami aktuális évfordulóhoz kötöm a feladatokat, idén Mátyás király volt a nyerő. Ebben a tanévben az iskola vezetősége bázisintézményi programként hirdette meg az eseményt, s a városból majd 20 kolléga tisztelt meg jelenlétével.

A következőkben a játékos délután általános projekttervét írom le a szervezéstől a befejezésig, mellékelem a feladatokat megoldással (könyvtári délután_mátyás_megold_teljes (1)). 

Előszervezés

Augusztusban, a munkaterv készítésekor beépítem az őszi programba a foglalkozást, ugyan dátumot nem tudok megjelölni (ekkor még nem tudni az országos könyvtári programhét pontos idejét), így mindig a hónap második felére irányzom elő. Szeptember első napjaiban megkeresem az ötödikes osztályfőnököket, s kérem, hogy az első szülői értekezleten erre a programra is hívják fel a szülők figyelmét.

Szervezés

Október első napjaiban átnézem az előző évi, búcsúzóul leadott őszi leveleket, amin a legkedveltebb játékokat jelölték meg a gyerekek. Azok a típusok átalakítva biztos bekerülnek az adott év játékai közé. Két hét alatt összeállítom, majd a kinyomtatom a feladatsort s csapatonként összekészítem. Az emléklapokat is ekkor nyomtatom ki. Elkészítem az Excel táblázatot, az egyik fülben az értékelő táblát a csapatok és a feladatok nevével, a másik fülben pedig a regisztrált csapatokat a gyerekek neveivel.

Majd egy héttel a program előtt odaadom a Regisztrációs lapokat (csoportnév, tagok nevei, és osztály jelöléssel) az osztályfőnököknek, s kérem, hogy adott napig a gyerekek hozzák be a lapot a könyvtárba. 3 fős csoportok jelentkezését várom, 8 db 4 fős asztalom van, kényelmesen 8 csoport fér el. Volt év, hogy 13 csoport is volt, az asztalhiány nem okozott problémát, megoldottam szőnyeggel. A rendezés előtti nap a regisztrációs lapok leadásának határideje, de nem kőbe vésett szabály, ezért előfordult már, hogy adott napon is regisztráltak csapatok. Ha szükséges, nyomtatok még további példányokat. Majd feladatokra szétvágom a kinyomtatott lapokat, és csapatonként iratgyűjtőbe csoportosítom azokat.

A szervezéshez tartozik még az egyes állomásokhoz pár segéderő szervezése. Szintén október első hetében keresek a felsőbb évesek között 5 tanulót, akik az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében szívesen jönnek segíteni. Ők a kezdésnél 15 perccel korábban érkeznek, megismerik a feladatukat, ha szükséges segítenek berendezni az adott állomást. A zsűri (2 fő) megismeri az értékelő táblát, megkapják a feladatok megoldó kulcsát.

 Lebonyolítás
(letölthető feladatlap megoldásokkal: könyvtári délután_mátyás_megold_teljes (1))

Minden évben tanítás után kezdjük el a programot, mivel sok bejáró tanulónk van, illetve a gyerekeket nehéz visszacsalni az iskolába a délutáni (sport és egyéb) elfoglaltságok miatt. Kettő órakor kezdünk, és rövid köszöntő után fél 4-ig dolgozhatnak a csoportok. Nincs megkötés, lehet együtt dolgozni vagy külön-külön kitölteni a feladatlapokat. A feladatok nagy része az asztaloknál megoldható, 2 külön állomás van, az egyik a számítógépeknél van (puzzle), a másik valamelyik szabad szomszédos tanterem (csatatér).

A megoldott feladatlapokat folyamatosan leadják a gyerekek a zsűrinek, akik értékelik azokat. A zsűrinek könnyű dolga van, a megoldó kulcs alapján javítják feladatokat, s töltik ki az előre elkészített táblázatot. Így nem sokkal a játék lezárása után eredményt tudunk hirdetni, 4 órára a könyvtárat is rendbe tesszük a felsőbb éves diákokkal.

Amíg a zsűri számol, kiosztom a színes papírból kivágott faleveleket, amire a gyerekek ráírják, melyik feladat tetszett, ezeket figyelembe veszem a következő évi feladat összeállításánál. Az első három helyezett csoport emléklapot és csokit kap. A könyvtárban őrzöm többek közt az 1920-as évek diákjainak rajzmintáit, ezekből színezhető könyvjelzőket készítettem, amikből mindenki választhat akár többet is, így senki nem megy el ajándék nélkül.

A foglalkozás tapasztalatai, tanácsok

Idén a feladatok számát megemeltem, de így a rajzos feladatra nem maradt elég idő, így jövőre maradok a szokásos 10 feladatnál. A csoportok és a „segéderők” szervezésénél az osztályfőnökökkel folyamatos kapcsolattartásra van szükség. A végén még egy megjegyzés a Könyvtártérkép feladathoz, ami ugye könyvtáranként egyedi, a térképet Paint-ben szerkesztettem meg.

Felhasznált irodalom:
  • Bakos Ferenc (2002): Idegen szavak és kifejezések szótára. Bp. Akad. K.
  • Hunyadi Csaba Zsolt (szerk., 2016): Mesék Mátyás királyról. Szeged. Lazi K.
  • Ilyés Renáta – Melykóné Tőzsér Judit (2008): Könyvtárhasználati feladatok. Bp. KTE. (Kis KTE Könyvek, 3.)
  • Juhász József (szerk., 2000): Magyar értelmező kéziszótár 1-2 kötet. Bp. Akad. K.
  • O. Nagy Gábor – Ruzsiczky Éva (2003): Magyar szinonimaszótár. Bp. Akad. K.
  • O. Nagy Gábor (1993): Mi fán terem? Bp. Gondolat.
  • Tóth Etelka (szerk., 2017): Magyar helyesírási szótár. Bp. Akad. K.
A fotókat készítette: Nagy Éva és Magdics Erika Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december

2019, január 28 - 08:51
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. decemberi számából

1. Borbé Levente: Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december 28-35. p.

Kedves erdélyi kollégánk osztja meg velünk gyakorlatát.  Több továbbképzést követően –melyen sajátélményű gyakorlat is volt – fellelkesedve vágott bele gimnazistákkal a biblioterápiás foglalkozássorozatba. Az előkészületeket ismertetve őszintén vall a nehézségekről, a kudarcokról és a kollegális összefogás erejéről, melynek köszönhetően végül is sikerült beindítani a projektet. Nem hátrált meg, hanem új megoldásokat, új utakat keresett a diákokhoz! Programjának az Olvasói utazás címet adta, végül sikerült bontott csoportokkal, tanítási órákon közösen feldolgozni különféle műfajú és témájú irodalmi alkotásokat. Nagyon felkészült a foglalkozásokra, belement a „mókákba”, dramatizált, megjelenített szereplőket. A beszélgetések során egyre jobban megnyíltak a diákok, bevonódtak a megjelenítésbe, felszabadultan mutatták meg önmagukat. Többféle módszerrel közelítettek a művekhez, zenei feldolgozásokat is meghallgattak, és az oldott, elfogadó légkör mindenkinek lehetőséget adott a megnyilatkozásra. A hetedik alkalommal a diákok értékelték a közös munkát és ötleteket adtak a folytatáshoz. Az elért eredmények közül Levente a személyiségük gazdagodását emeli ki. Egyik módja ez annak, hogy visszavezessük a fiatalokat az olvasás és a könyvtárhasználat öröméhez! A beszámoló olvasásakor nagyon élveztem azt a jellegzetes, szép erdélyi nyelvezetet, amit Levente használ, olyan képszerű, plasztikus, ízes és egyéni meglátásokat tartalmaz! Ezért is ajánlom elolvasást!

(Borbé Levente a Csíkszeredai Márton Áron Gimnázium könyvtárostanára)

2. Istók Anna: „Kamaszhíd” : Kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december 36-45. p

Gödöllőn komolyan veszik a fiatalokat, hiszen 2018-at a város az ifjúság évének nyilvánította! A könyvtár hosszú évek óta, folyamatosan dolgozik megújulásán, a diákok megszólításán. A cikkből megismerhetjük ezt a folyamatot, kiemelve fontos szempontokat, elért eredményeket és a továbblépéshez szükséges dolgokat. Olvasásfejlesztő játékuk az Olvasók Diadala, melynek hozadéka lett a Könyvsú-go. Különféle ifjúsági csoportok szerveződését segítették, teret és programokat kínáltak nekik.  2017-ben elindult a könyvtári foglalkozások megreformálása, nagyobb hangsúlyt fektettek az iskolákkal való együttműködésre, foglalkozásajánlót is készítettek (URL: https://www.gvkik.hu/uploaded_files/files/gyerek/2018/foglalkozasajanlo_2018_19_web.pdf Utolsó letöltés: 2019. január 8.). Külön kiemelem, hogy a városi könyvtár honlapján keresztül elérhetőek a helyi iskolai könyvtári katalógusok is! (URL: https://www.gvkik.hu/include/katalogus_okk.php Utolsó letöltés: 2019. január 8. ) 2018-ban egy már nem népszerű, kihasználatlan tér kamaszkönyvtárrá alakítását tűzték ki célul. Már a tervezés szakaszában bevonták az érintett fiatalokat és közös munkával készült el az új részleg. Érdemes végigkövetni ezt a közös munkát, hiszen a felhasználók igényeit, álmait, vágyait sikerült valódi partnerségen alapulva megvalósítani! Iskolai könyvtárosként  mi is kövessük ezt a szemléletet és folyamatot!

(Istók Anna a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ igazgatóhelyettese)

 A decemberi számból ajánlom még:

  • Pap Dávid Zoltán – Szüts Etele: A virtuális Baranya felépítése: A Helyismereti Gyűjtemény mint digitális tartalomszolgáltató In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december 3-7. p. ( Szakmai felelősségünk, hogy az iskolatörténeti dokumentumok a helyi gyűjteményben elérhetővé váljanak!)
  • Horváth Tamás: Kert – közösség – könyvtár In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december 18- 22 p. ( Közösségi kertekről, iskolakertről, környezeti nevelési kérdésekről)
  • Németh Márton: A webarchiválás nemzetközi környezete: Mozaikok az IIPC 2019 kongresszusról In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. december 23- 27. p.

Budapest, 2019. január 14.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

 

 

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november

2019, január 21 - 08:17
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. novemberi számából

1. Szommer Edit: Harcoltunk a kilencfejű sárkánnyal In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november 44-47. p.

A szerző 3-4. osztályos hátrányos helyzetű gyereknek – akik viselkedési és tanulási zavarokkal küzdenek – foglalkozássorozatot szervezett kolléganőjével közösen. Fő céljuk az anyanyelvi és szociális kompetenciák fejlesztése volt. Emellett szerették volna, ha a gyerekek megtapasztalják az élményszerű ismeretszerzést, a csoportos együttlét örömét. Mirtse Zsuzsa: Égforgató Csodagyűrűjét választották, melynek külleme és tartalma egyaránt alkalmasnak tűnt arra, hogy magával ragadja a kicsiket. A mesék gazdag nyelvezete érzelmi és értelmi támogatást adott.  Figyeltek arra, hogy minden gyerek egyénileg is bevonódjon a történésekbe, különféle próbatételeket kellett kiállniuk. Minden foglalkozáson megbeszélték a szereplők tulajdonságait, cselekedeteit, a mese által keltett érzéseket, így a nehezen megnyíló gyermekek is bekapcsolódtak, néha meglepő dolgokra derült fény. Kilenc mesét dolgoztak fel, minden foglalkozás végén sikerült egy-egy sárkányfejet levágni, ami egy-egy tulajdonságot, érzést jelképezett! Nagyon tudtak örülni egymás sikereinek, hatalmas élményt jelentett számukra a projektzárás, amikor varázslat segítségével megjelent a szerző, akivel aktív beszélgetést folytathattak. A foglalkozássorozat után is sokáig tudtak építeni a közösen megélt élményekre, a mesék erejére.

(Szommer Edit Tanító, művelődésszervező, biblioterapeuta, a Budapest IX. kerületi József  Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusa)

2. Czupi Gyula: Nyitás előtt, zárás után : Javítani a városlakók komfortérzetét In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. november 22-27. p.

Bár a cikk a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár gyakorlatát ismerteti, sok tanulsággal járhat iskolai könyvtárakban dolgozó kollégák számára is. Hogyan tudunk még több olvasót bevonzani? Milyen látens igényeket tudnánk még kiszolgálni? Milyen erőforrások állnak rendelkezésre mindehhez? Mik a fenntartó igényei, elképzelései? Hogyan tudjuk támogatni a tanulást? Hogyan tudunk kapcsolatokat építeni, közösséget szolgálni?  Nyilvánvalóan mások a válaszok egy iskolai könyvtárban, de mások gondolkodást, útkeresését és gyakorlatát megismerve mi is ötleteket kaphatunk, új dolgokat vihetünk be könyvtárunk életébe.

(Czupi Gyula a nagykanizsai Halis István Könyvtár igazgatója)

Budapest, 2019. január 8.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Nyílt levél a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny céljairól az iskolai forduló kapcsán

2019, január 15 - 12:58
Dömsödy Andrea A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny céljairól az iskolai forduló kapcsán

A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny versenybizottsága úgy döntött, hogy az előző tanévhez hasonlóan a 2018/2019-es versenyévadban is tesz közzé iskolai fordulóra ajánlott feladatlapokat. Ez aktualitást ad a tavaly közzétett feladatokhoz kapcsolódóan a szervező OPKM-hez beérkezett, 9-10. évfolyamos feladatlaphoz érkező vélemény nyílt megválaszolásához.

A 2017/2018-as iskolai fordulóra ajánlott feladatlapok itt érhetők el a verseny honlapján.

Tisztelt Versenyszervezők!
Szeretném megosztani a tapasztalataimat a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre kapott segédanyagról (9-10. évf).

Kedves Könyvtárostanár Kolléga!
Nagyon köszönjük a konkrétumokat is tartalmazó visszajelzést! Egyrészt mert nagyon fontos számunkra a kollégák tapasztalata, véleménye, abból tanulunk, másrészt hiszünk abban, hogy a szakmai párbeszéd a szakma fejlődésének is jót tesz. Így azt is köszönjük, hogy hozzájárultál ennek a levélnek a közzétételéhez. Már csak azért is, mert azt gondoljuk, hogy hasonló gondolatok sok más kollégának is megfordultak a fejében.

Iskolánkból hagyomány már, hogy rendszeresen indulunk a versenyen. Örömmel írhatom, hogy eddig lelkes kis csapattal készültünk az iskolai fordulóra, amelyre több éve én készítettem feladatlapot, figyelembe véve a Bod honlapján található feladattípusokat. Majd a legjobbakkal – akik sikerélménnyel élték meg a fordulót – jelentkeztünk a versenyre.

Nagy erőssége a szakmának és a versenynek is, hogy vannak lelkes kollégák, hiszen az ő lelkesedésük az egyik biztosítéka a lelkes diákoknak. A Bod honlapon található feladatlapok sokfélék. Vannak közöttük nagyon hagyományosak és előremutatóak, a könyvtárpedagógiai újabb megközelítését alkalmazók is. Valóban jó kiindulópontjai a felkészítő munkának.

  • 2006/2007-től az archívumban tanévenként érhetők el a szerkesztett feladatlapok: http://www.opkm.hu/Bod_verseny
  • 2006/2007-2016-2017-től pedig feladatonként és tartalmi és formai szempontból visszakereshető módon érhetők el:  http://bod.opkm.hu/ 

1. Az iskolai forduló feladatlapjának ötlete, célja

Örültem a levélnek, amelyben kaptuk a tájékoztatást, hogy feladatlap készült. Köszönjük a kollégák munkáját!
Éppen ezért ebben az évben úgy döntöttem, hogy a kapott segédanyag lesz az első forduló, hogy ráhangolódjunk a megváltozott stílusú országos feladatlapokra. A feladatlap megismerése azonban nekem is sok időt vett igénybe, mert a gondolataimat összevetettem a megoldásban leírtakkal.

  1. Az iskolai forduló központi feladatlapja iránt évek óta fogalmaznak meg igényeket a kollégák. A 2016 őszén kb. 100 könyvtárostanár által kitöltött kérdőíven 83%-ban igényelték a központi segítséget ehhez a fordulóhoz. Bár az OPKM is munkaerőhiánnyal küzd, kísérleti jelleggel készítettünk feladatlapot, amelynek alkalmazása nem volt kötelező. Sőt ötleteket is adtunk, hogyan lehet átalakítva vagy máshogyan alkalmazni.
  2. Másrészt szeretnénk arra serkenteni a kollégákat, hogy használják ki, hogy az iskolai forduló rugalmasabb, mint az országos írásbeli: hogy lehet számítógépet használni, hogy a pontozásnak nem kell merevnek lennie, hogy az alternatív megoldásoknak nagyobb terep juthat.
  3. Az igények mellett a feladatlap elkészítésének harmadik motivációja az volt, hogy kimozdítsuk a könyvtárhasználatra és a versenyre való felkészítést abból a hagyományos mederből, amely felett véleményünk szerint eljár az idő. Pl. a tipológiákra és az elméletre fókuszáló tananyag, a mindennapi életben, tanulásban nem életszerűen használt források, a könyvtáros szemléletű megközelítés, a funkció nélküli feladatok. Ezek egész oktatásunkat jellemzik, de hiszünk abban, hogy a könyvtárak ennek módszertani megújításában élen tudnak járni úgy, ahogyan tették ezt az 1970-es években.

Mindezeket figyelembe véve kiemelt cél volt

  • a hagyományostól eltérő feladatokkal való próbálkozás,
  • a más szemléletű feladatok kihívása,
  • a könyvtárostanár kollégák elgondolkodtatása a sikeres felkészítés módjain,
  • a könyvtárostanár kollégák elgondolkodtatása a tanítás céljain.

2. A feladatok és nehézségük

Már az első benyomásom az volt, hogy ez a korosztálynál magasabb szintű elvárásokat tartalmaz.  Ugyanakkor hiányoltam belőle, hogy a könyvtárhasználati elméleti tudásról nem igazán adhatnak számot az indulók, amely többeknek is siker lehetne. Kíváncsian vártam, a gyerekek hogyan oldják majd meg.

A feladat kétségkívül nehéz volt,

  • mert szokatlan volt,
  • mert nem mindenre volt biztos, egyféle válasz,
  • mert a tudásukat kellett alkalmazni,
  • mert a  tudásukat komplexen kellett alkalmazni,
  • mert információs műveltségre és nemcsak szűken vett könyvtárhasználati tudásra volt szükség.

Elméleti tudásra szükség volt, mert pl. az 1. feladatban a találati halmaz értékeléséhez tudni kellett a dokumentumtípusok, kézikönyvtípusok általános jellemzőit. Sőt talán attól is volt ez a feladat nehéz, hogy elméletben kellett megmagyarázni, hogy mi is az, amit látunk egy találati halmazban és szakszerű megközelítésben miért, mire kattintunk. A 2.c feladat ugyanígy nagyon elméleti volt abban az értelemben, hogy elméleti szempontok mentén kellett összehasonlítást végezni. A 4.a kifejezetten a könyvtártípusok tudását kérte számon elméletben.

A másik megfogalmazódó gondolat, hogy még a munkája során sem használja sok könyvtáros a 4. c.) feladatban megadott adatbázisokat, nemhogy egy 9-10.-es diák. A megoldás alapján próbáltam ki a feladatot, ami sajnos nehézségekbe ütközött. Ugyanis a könyvtár.hu oldalon, a Könyvtárak felületen, ha gyűjtőkört beírás és a feljövő listából való kiválasztás után szeretném kikerestetni, akkor nincs találat, hanem ez jelenik meg: Unknown column ‘l.nyilvanos_kod’ in ‘on clause’ Tehát nem működik. A könyvtártípusoknál itt szakkönyvtárat nem is lehet kiválasztani, csak felsőoktatásit. Azok értékeléséhez vagy végigolvassuk a listát, vagy a Ctrl+F segítséget használjuk, nem túl tudományosan.
Továbbá találtam erről egy előadást az OSZK oldalán (Garamvölgyi László: A Nyilvános Könyvtárak Adatbázisa és a Könyvtári Minerva Gyűjtőköri Adatbázis összevonása, a könyvtárak adatainak önálló adminisztrációja. Networkshop, Sárospatak, 2015.április 1. [Online] http://www.oszk.hu/sites/default/files/nws_Garamvolgyi_Laszlo.pdf [Letöltés: 2018.01.18.]), ahol ezt olvashatjuk: Miért nem a könyvtár.hu-t fejlesztettük? A fentiek alapján ez az oldal a feladat megoldáshoz nem segítség.

A 4. c kérdés megoldókulcsában valóban nehézkesen használható könyvtárakat gyűjtő adatbázisok szerepelnek. A két megadott megoldás viszont csak alternatíva. A versenyzőktől más, nyilvánvalóan a Google-re támaszkodó megoldások is elfogadhatók. A feladat sem azt várta el, hogy ezeket az adatbázisokat ismerje a tanuló, hanem azt feltételezte, hogy a találati halmazból erre indul.
Ennek a feladatnak a megoldókulcsa arra hivatott, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a könyvtárak keresésében is segíteni kell a tanulókat. A nagy kérdés, merre tereljük őket.
De a való helyzet szembesít is azzal, hogy ma Magyarországon nincs egy olyan felhasználóbarát (jól használható + felhasználói szempontok mentén is kereshető) adatbázis, ami ebben segíti az állampolgárokat, olvasókat. Mind a két megnevezett adatbázis számos problémát felvet, többek között a kolléga által itt kifogásoltakat is. A konyvtar.hu jó kezdeményezésnek indult, de elhalt.
A Ctrl+F keresés (vagyis keresés az aktuális oldalon) egy adott oldalon szakszerű megoldás, ha az oldal nincs a számunkra szükséges szempont mentén rendezve, strukturálva. Ez a keresési mód nem egyszerűen szakszerű, hanem olyan, a dokumentumtípusra nézve alapvetően elvárt tudás, mint a kézikönyvek esetén a tartalomjegyzék vagy a mutató használata.

A másik a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisa. Ezt én sem szoktam használni, viszont a hivatkozott előadásban olvashatunk erről is, hogy ezt fejlesztették… stb. A gyerekek számára ez teljesen ismeretlen, de még a verseny előtt gondoltam, keresünk benne.  Az első pár kísérlet sikertelen maradt, ugyanis a gyűjtőkörnél, amikor a tárgyszót kezdtem beírni, feljött a lista, kattintottam… és nem történt semmi. Próbáltam egyszer (hiszen más oldalon pl. Elvira is elég egy kattintás), majd a következő nap újra, s akkor a kétszeri kattintásra végre megjelent barnán a kiválasztott szó, így már lehetett indítani a keresést. Érdekes találatok társulnak a tárgyszavakhoz, de ez legalább elvisz a szakkönyvtárhoz.
Nincs az oldalon súgó, amely tájékoztatna, hogy csak kétszeri kattintásra választható ki a szó…

A feladatlap készítésekor felvettük a kapcsolatot a Könyvtári Intézettel (KI), aki az adatbázist működteti, mert nekünk is volt problémánk a használatával. A válasz az volt, hogy fejlesztés alatt van, de igyekeznek használhatóvá tenni.  Ez akkor meg is történt. Az iskolai forduló időszakában már elérhető volt, de a jelek szerint döcögött. Az eltelt egy év annyi fejlődést hozott, hogy a rendszer már stabilan működik, mert befejeződött a KI honlapjainak átalakítása.
A Magyarországi Könyvtárak Adatbázisa egy kevésbé ismert adatbázis, de mivel jelenleg az egyetlen, érdemes használni. Használható a tanítás/felkészítés során arra is, hogy megmutassuk, mennyi és mennyiféle könyvtár van. Ennek kapcsán lehet azt is szemléltetni, hogy nem mindegyik ugyanarra és ugyanazoknak alkalmas. Ez a könyvtártípusok tanításának lényege.
Jelenleg  113 iskolai könyvtár szerepel benne, ami töredéke a működőknek. Kérdés, hogy mikor, miben van haszna az iskolai könyvtáraknak ebben szerepelnie. Egyik indok lehet,  hogy a tanítás során a diákok rábukkanhassanak saját iskolájuk könyvtárára is, másrészt például a térségek könyvtári ellátása is reálisabban lenne látható.

A korosztály a nyilvános könyvtári jegyzéket, és a   Könyvtári Minervát sem ismeri, s ez a követelményekben sincs benne. Ilyen helyzetben az az életszerű, hogy megkérdezi a könyvtárost.

Nyilvánvalóan nem követelmény egy könyvtárhasználó diáktól a nyilvános könyvtári jegyzék ismerete. Az interneten való keresés közben viszont rábukkanhat. Ebben az esetben azt szükséges tudnia, hogy mit jelent a nyilvános könyvtár és azt is, hogy a jegyzék, mint információforrás mire használható.
A hozzászólásban kérdés, hogy a követelmény mire utal. Magyarországon sajnos a könyvtárhasználati tananyag követelményei tekintetében kizárólag a tantervek és az érettségi követelmények állnak rendelkezésre, sem tankönyv, sem ajánlott tanmenetek nincsenek. A korábban készültek nagyrészt elavultak. A Bod versenynek sincsenek követelményei. Ez nagy gondja a szakmának és nehézsége a szakma megújításának is.
Amennyiben a kolléga a megoldókulcsra gondol, mint követelményre, akkor félreértelmezte. Ezen feladatoknál a megoldásoknak alternatív lehetőségeit mutattuk meg. Ez természetesen értelmezhető elvárásként, de csak korlátozottan.

Még visszatérnék az első feladatra, ahol a kitöltés után azt mondták a gyerekek, hogy sok volt a megadott szó a táblázatban, hogy abból objektíven egyet ki lehessen választani, pl. nem valószínű, nem tudni stb. Mindehhez a cikkből az a két sort is kevesellték.

Említettük korábban is, hogy a feladatok nehézségének egyik oka az volt, hogy nem volt mindenhol egyértelműen elvárt válasz. Ez különösen az 1. feladatra volt igaz. Pontosabban, ott egyértelműen látszott, hogy a válaszok nem biztos, hogy objektívek, a válaszopciók között részleges átfedések voltak. A többinél még hihette a tanuló, hogy egy jó válasz lehetséges. Az oktatásban feltehetően ritkán találkoznak ilyen helyzetekkel, az élet egyéb területein viszont igen. A megoldásukhoz önbizalom és magabiztos tudás szükséges.
Az egyes találatokról valóban csak néhány sornyi információ volt tudható. Pont annyi, amennyit pl. a Google is ad. Ezzel találkozunk nap mint nap. Ezek alapján döntünk. A gyakorlatban azonban rögtön kattintunk – sokszor gondolkodás nélkül. A feladat arra hivatott, hogy felhívja a figyelmet a tudatosabb használatra, amely része, hogy indokolni tudjuk, mit miért csinálunk.

A feladat indoklásánál több diáknál hasonló válasz született, amely csak az elsődleges információt tartalmazta, de mélyebben nem elemezték: az URL-ből: ”megmutatja, hogy ezt az oldalt hol találom meg”. Ez csak ízelítő a korosztály gondolkodásáról.

A feladat valóban magas szintű metakognitív tudást várt el. Nem egyszerűen tudni kellett a választ, hanem azt szövegesen indokolni is. A gondolkodás fejleszthető. A jelenség nem életkori sajátosságánál fogva jellemzi a korosztályt, hanem a tudásukról való gondolkodásban, a részletes érvelésben való járatlanságukat, gyakorlatlanságukat jellemzi.

  1. A könyvtárhasználat tanításának célja

Az egyik diákom azt mondta az iskolai forduló végén, amikor a véleményüket kérdeztem a feladatokról, hogy ő a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre jelentkezett, de a feladatlapban szinte csak az információkeresésről van szó.

Ez fontos kérdés, fontos probléma. Mire valók a könyvtárak és mi végre tanulunk/tanítunk könyvtárhasználatot? Erre a kérdésre különböző korszakokban különböző válaszokat adtak a szakemberek, és biztosan ma is többféle választ kaphatunk erre a szakemberektől és a használóktól is.
A verseny keretében viszont a könyvtárhasználatnak egy tágabb, egy, az információs műveltséget képviselő értelmezését alkalmazzuk. Hisszük, hogy a könyvtárosok, a könyvtárhasználók tudása túlmutat a könyvtárak épületein, intézményein. Ez a tudás segít a máshol és más formákban megjelenő információk használatában is. Emellett végső soron a könyvtárak információkkal és használókkal dolgoznak.
Másrészt a 2. feladatban nyomtatott kézikönyvet és ismeretközlő művet is kellett használni, a 4.-ben pedig könyvtárat keresni, választani.
Az egész feladat szituációja viszont valóban arról szólt, hogy kérdéseket kell megválaszolni, ehhez információt kell ellenőrizni, keresni. Meggyőződésünk szerint ez a könyvtárak és a könyvtárhasználati tudás egyik funkciója.

Mindezeket azért osztottam meg Önökkel, Veletek, hogy sikerélményt adó feladatokat lehessen az országos fordulóra összeállítani. A jól megoldható feladatok ösztönzőleg hatnak és biztosíthatják a nagyobb számú jelentkezőket a versenyre, ami közös érdekünk.

Hálásan köszönjük a részletes, szakmai szempontú és őszinte véleményt. A jobbító szándék különösen fontos. Sokat segít abban, hogy közösen haladjunk előre a szakma megújításában. Ez szakmai viták nélkül nem megy.
Azzal teljesen egyetértünk, hogy a feladatoknak nemcsak jövőbe mutatónak és szakmailag megalapozottnak kell lenniük, hanem ösztönzőnek, sikerélményt biztosítónak is. A sok szokatlan feladat hathat ez ellen. Ebben kérjük a kollégák segítségét. Szeretnénk, ha az ilyen szituációba ágyazott, gyakorlatorientált, több megoldással rendelkező, a tudatos döntéseket támogató feladatok minél kevesebb diáknak okoznának kudarcot. Ebben a könyvtárostanároknak fontos szerepük van!

***

Időközben megjelentek a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2018/2019-es tanévének ajánlott iskolai fordulós feladatlapjai is.

  • Ezek használata sem kötelező.
  • Ezek is több szempontból formabontóak.
  • Több feladatban most is sokféle alternatív megoldás lehetséges.
  • A középpontban most is olyan probléma áll, amelyhez információt kell keresni.
  • A téma most is napjainkban aktuális, bár ennek több történelmi vonatkozása van.
  • Ezekben a feladatokban is mindent indokolni kell könyvtárhasználati, információhasználati szempontból.

Élményekben és tanulásban gazdag tehetséggondozó munkát kívánunk minden könyvtárostanárnak! Várjuk mások tapasztalatait, véleményét is a tavalyi és az idei iskolai forduló feladatlapjairól egyaránt!

2019. január 14.

Dömsödy Andrea
iskolai könyvtári referens
OPKM

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október

2019, január 14 - 08:05
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. októberi számából

1. Arany Zsuzsanna: Olvasás, élmény, könyvtár: egy könyvtárostanári konferencia lenyomata In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 50-52. p.

 A Kis KTE könyvek 10. kötetének ismertetését olvashatjuk (Olvasás, élmény, könyvtár: egy könyvtárostanári konferencia lenyomata /szerk. Dömsödy Andrea, Németh Szilvia Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018.) A szerző minden könyvtáros kollégának ajánlja a kötetet, akik gyermekekkel, fiatalokkal foglalkoznak. A könyv tartalma nem szorítkozik csak a hagyományos könyvtárhasználati órák leírására, hanem többféle szempontból közelíti meg az olvasás élményszerűvé tételét. Bemutatja a kötet három fejezetét, a konferencián elhangzottakat, a pályázatokat és pályaműveket. Az elméleti megközelítések mellett kutatási eredményeket, tanulmányokat, vetélkedők, foglalkozások leírását olvashatjuk. Arany Zsuzsára inspirálólag hatott a kötet, recenziója pedig remélhetően eléri célját: minél több kolléga forgatja majd haszonnal a kötetet! A kötet egyes feladatai letölthetők a KTE honlapjáról: http://www.ktep.hu/KKK10

(Arany Zsuzsanna a IX. kerületi Szent-Görgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium könyvtáros asszisztense)

2. Farkas Ferenc – Tóth Judit: Félidőhöz érkezett Az én könyvtáram program In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 3-10. p.

A Programról már több publikációt olvashattunk, konferenciákon hallhattunk róla, országos rendezvények voltak. Mégis fontosnak érzem, hogy az eddig eltelt időről, az elvégzett munkáról összefoglalót olvashassunk. Fontos, hogy munkánk során számba vegyük az eredményeket, a produktumokat, az esetleges nehézségeket, kudarcokat és így lépjünk tovább a következő szakaszba. Az eddig elért eredmények tartalmi és statisztikai ismertetését olvashatjuk, melyek a következők:

  • Módszertani fejlesztés: szakterületi SWOT analízisek, szakirodalmi adatbázis, 20 módszertani tanulmány.
  • Alapkutatások lebonyolítása: könyvtárhasználat-információkeresés illetve könyvtár és könyvtároskép vonatkozásában.
  • Könyvtári jó gyakorlatok beküldése, értékelése, majd a mintaprojektek részletes kidolgozása. Jelenleg a mintaprojektek fejlesztése illetve kipróbálása zajlik, a teljes programok közzétételére 2019 elején kerül sor.

A Program egyik célja a közkönyvtári területen újnak számító szaktanácsadói hálózat kialakítása, a kiválasztott kollégák képzése, a kapcsolatok felvétele és kiépítése a potenciális partnerekkel. Sor került könyvtárosok képzésére is A könyvtárosok szerepe a tanulást támogató könyvtári szolgáltatások megvalósításában  címmel.

A cikk ismerteti a különféle szakmai rendezvényeket, az előadásokat. A rendezvényekről: http://www.azenkonyvtaram.hu/szaktanacsadok?tab=fszek-tab-2 Utolsó letöltés: 2019. január 7. Az előadások prezentációi a cikkben megadott elérhetőségen viszont sajnos nem találhatók.

Amit hiányolok a beszámolóból: milyen nehézségek voltak, milyen problémák adódtak az eddigi munkában? Hogyan kívánjuk ezeket korrigálni? A következő időszakban lesznek majd szakmai napok, elkezdődik a mintaprogramok kipróbálása, a pedagógusok – remélhetőleg minél több könyvtárostanár! – aktív, partneri bevonása, a folyamatok és eredmények/eredménytelenségek megvitatása.

3. Goda Beatrix: Szakmai találkozó a Halis István Városi Könyvtárban In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 36-41. p.

A cikk egy szakmai napot mutat be, melyen az innovatív nagykanizsai könyvtár  munkáját ismerhetjük meg a gyakorlatban, így a helytörténet-helyismeret-iskolatörténet témákban. Az együttműködés különféle formáit a környékbeli iskolákkal, a Könyvfutár szolgálatot, a mobil könyvtári berendezés hasznosságát. Az Azolo, az olvasás órája kezdeményezést különösen ajánlom a kollégáknak megismerésre, használatára és propagálására!

Még két októberi cikkre szeretném felhívni a figyelmet:

Drótos László: Webes tartalmak digitális megőrzése és Moldován István: A digitálisan született tartalmak megőrzése címmel, a Műhelykérdések rovatban. (In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. október 11-26. p. ) A beszorított napi működés, a feladatok ellátása, az állandó időhiány mellett sem adhatjuk fel a napi gyakorlatunktól látszólag távolabb álló szakmai kérdések és problémák követését, – hiszen előbb vagy utóbb, de van, ami már most! –  a könyvtárostanárokat is érinti! Legyünk szakmailag igényesek, éljünk az önképzés, az önálló tanulás lehetőségével, hogy pedagógusként hitelesen tudjuk képviselni az egész életen át tartó tanulás gyakorlatát!

Budapest, 2019. január 7.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember

2019, január 7 - 13:06
Szakmári Klára Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptemberi számából

1. Veres Anikó: A nyomok a könyvtárba vezetnek. Nyomozás a krimi világában- vetélkedő az iskolai diáknapon
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember 37-42 p.

A szerző a vetélkedő megszervezésével több célt tűzött ki maga elé:

  • népszerűsítse a könyvtárat és az olvasást,
  • felhívja a figyelmet az új beszerzésekre,
  • felhívja a figyelmet a krimi műfajára, mely nem népszerű a középiskolás fiúk között, annak ellenére, hogy szeretik a nyomozós feladatokat,
  • teljesítse az OPKM-HUNRA közös pályázati könyvcsomagjának elnyerésének egyik feltételét azzal, hogy megosztja a könyvekre épített jó gyakorlatát.

A diákok két fős csapatokat alkottak, hat csapat indult a két órán át tartó játékon. Vetélkedő formájában ismerkedtek meg hat művel, a feladatok négy nagyobb téma köré szerveződtek: helyszínelés, informálódás, nyomozás, sajtótájékoztató.

A szerző ismerteti a szervezés szempontjait, majd a négy téma feldolgozásának feladatait, a megoldásokat és a pontozást. A feladattípusok változatosak, a hagyományos feladatok (különbségek keresése, kiegészítés, kirakó, keresztrejtvény, kódolás, műismertetés) mellett az IKT kompetenciákat mozgósító QR kódos nyomozás, az on-line források használata és a releváns információk kikeresése, szófelhő alkotása mellett a könyvtár állományát is kellett használniuk.

A cikket bárki jól tudja hasznosítani, akár ötletet meríthet belőle más művek feldolgozásához, akár adaptálhatja is! Köszönjük!

(Veres Anikó a Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskolájának könyvtárostanára)

2. Útmutató a babáknak és a kisgyermekeseknek nyújtott könyvtári szolgáltatásokhoz / fordította Béres Judit és Szinger Veronika
In: Könyv, Könyvtár Könyvtáros 2018. szeptember 7-26 p. 

Ez a cikk az IFLA újabb Útmutatójának magyar fordítása és a hozzá kapcsolódó, különféle nemzetek és könyvtártípusok jó gyakorlatainak ismertetése. Hasonló, mint az IFLA iskolai könyvtári útmutatója (http://www.ktep.hu/sites/default/files/ifla-school-library-guidelines_magyarul.pdf) – alapdokumentum! Fontos, hogy a különféle életkori, fejlődési szakaszokhoz, társadalmi különbségekhez kapcsolódva megismerjük és megértsük a különféle könyvtári szakmai alapelveket, ajánlásokat, a szolgáltatások egymásra épülését, szervesülését. Sok jó ötletet, gyakorlatot mutat be, amit az iskolai könyvtárakban is hasznosíthatunk, részben adaptálhatunk.

A közkönyvtári és az iskolai könyvtári együttműködés fontos elméleti és gyakorlati dokumentuma ez az Útmutató is, ismerete elengedhetetlen.

Budapest, 2019. január 7.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Karácsonyi üdvözlet

2018, december 21 - 08:35

Testvérkönyvtári hírek – 2018 novembere

2018, november 23 - 14:50
Pandur Emese

A 2018/2019-es tanévben is folytatódik az egyesület Testvérkönyvtárak programja.

18 könyvtárral bővült a résztevevők köre, így már 46 könyvtár dolgozhat együtt.

Az első közös ötletünk az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjához, a központi témához – Szeretem az iskolai könyvtáramat – kapcsolódott. A testvérkönyvtáras kollégák megkérdezték olvasóikat, miért szeretik az iskolai könyvtárukat. A válaszok ide kattintva olvashatók.

Szintén az októberi hangulatot szerettük volna fokozni, az “Így dolgoztunk együtt a 2017/2018-as tanévben” című pályázatunkkal, kerestük a legkreatívabb testvérkönyvtáras együttműködést.

A pályázat eredménye:

  • “Az év testvérkönytári együttműködése” oklevelet (és könyvjutalmat) Gazda Anna (Budapest) és Seressné Barta Ibolya (Debrecen) testvérkönyvtáras páros vehette át.
  • Oklevéllel jutalmaztuk a hajdúböszörményi együttműködést is, Kovács Anikó és Kovács Márton, valamint   Putovici Tünde (Nagykároly) és Patakfalvi János (Orosháza) munkáját. A pályázatuk olvasható a program blogján.

Nagy öröm volt számunkra, hogy az egyesület által mind a könyvtárostanárok, mind a diákok számára hirdetett pályázatokon testvérkönyvtáras kollégák is részt vettek.

  • Kovács Anikó, a hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárostanára első helyezést, Cserlakiné Hagymássy Krisztina, a budapesti Veres Pálné Gimnázium könyvtárostanára harmadik helyezést ért el.
  • Pandur Emese (Kadarkút)  és Szanka Éva (Szeged) könyvtárostanárok diákok számára kiírt pályázaton első és harmadik helyezést értek el tanulóikkal.
    Munkájukat ezúton is köszönjük és gratulálunk!

Folyamatosan dolgozunk a Mátyás, a király című projektünkön az eTwinning felületen, de ebben a hónapban indult el az Egy ropi naplója – egy könyv életre kel című projektünk is.

Karácsonyra ismét könyvajánlóval készülünk, 2019 januárjától pedig reméljük, hogy blogunk még több figyelmet kap, mert egyenként bemutatkoznak majd a testvérkönyvtárak.

Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 6.

2018, november 20 - 22:05
Az IKT jegyében Peresztegi Erika

Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk hatodik foglalkozására a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtárának számítógéptermében került sor, 2018. május 28-án. Rendhagyó módon ez egy egész napos továbbképzés volt két előadóval. Ezen a napon olyan internetes alkalmazásokat ismerhettünk meg, amelyek digitális kompetenciánkat fejlesztette és a könyvtári munkánk színvonalát emelheti.

Pozsgai Krisztina, a Közművelődési Osztály művelődésszervezője az Inkscape vektorgrafikus szerkesztőprogram használatát mutatta be plakáttervezéssel.

Forrás

Az Inkscape alkalmas iskolai oktatásban való felhasználásra is, kisebb példányszámú grafikai tervek kivitelezésére, vagy webgrafikák készítésére. A foglalkozás gyakorlati megközelítésű volt, az elmondottakat kipróbálhattuk számítógép segítségével. Krisztina előadásában tetszett, hogy a tények mellett praktikus ötletekkel segítette a későbbi munkánkat. Megmutatta, ő hogyan keres plakátjainak hátteret, textúrát, továbbá milyen betűtípusokat érdemes használni, illetve a kép és szöveg helyes arányaira is felhívta a figyelmünket. Érdekes és hasznos információkkal gazdagodtunk. Köszönjük!

Némethné Sáhó Éva, a Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium könyvtárostanára először az iskola digitális újságját, az e-Hírharangot mutatta be egy prezi segítségével. Ezt követően rápillantottunk a program szerkesztőfelületére is.  A mai világban ez az információátadás alkalmazkodik legjobban a tanulók életkori sajátosságaihoz. Egy kattintással elérhetőek az iskola életével kapcsolatos kiemelt események, fotók, írások, rajzok stb. Éva elmondásából kiderült, milyen nagy munka egy ilyen újság megalkotása. A tanárnő mesélt a Joomag Digital Publishing Platform lehetőségeiről, ötleteivel bátorított bennünket.

Forrás

Az e-Hírharang elérhetősége: http://peterfy.hu/index.php?id=42

A továbbiakban  digitális kompetenciánk fejlesztéséhez kaptunk egy könyvajánlást, melyben az IKT-eszközök iskolai felhasználásának lehetőségeiről tájékozódhatunk. Erről a könyvről volt szó:  Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár: gyorstalpaló digitáliskultúra – azonos pedagógiából kezdőknek és haladóknak. Budapest, Neteducatio Kft., 2016. 175 p.

Ezután következett egy Emaze alkalmazással készült prezentáció:  https://app.emaze.com/@AZILWRTL/a-web-20-s- 

Az előadás után elhangzott, hogy mindez az érdeklődés felkeltésére szolgált, hiszen még sok más alkalmazást is említhetnénk. A lényeg, hogy ízelítőül tudjunk közösen kipróbálni a felsoroltak közül jó néhányat. Fontos, hogy ne adjuk fel a próbálkozásokat! – hangzott el.
Igen, ez rendben is lenne, de ki tudja mindezt fejben tartani? Erre megoldásként Éva a https://www.symbaloo.com/ oldalt javasolta. A Symbaloo linkmegosztó alkalmazás megismerése után létrehoztuk saját Symbaloo oldalainkat. Megtanultuk, hogyan hozzunk létre webmixet és webcsempét, hogyan érjünk el könnyedén egy oldalról több internetes oldalt. Mai rohanó világunkban nagy segítség ez a linkmegosztó, mert egy helyre összegyűjthetjük alkalmazásainkat, melyeket bárhonnan elérhetünk.

Éva számos alkalmazással, ötlettel készült erre a napra. Eszköztárában egyszerűbb és professzionális internetes alkalmazások is találhatók. Ezekről a teljesség igénye nélkül szeretnék írni, mert azt gondolom, hogy jól felhasználhatók a tanítási órák érdekesebbé/színesebbé tételéhez. Tulajdonképpen egy ötletbankot mutatott nekünk, amiből szemezgethetünk munkánk során.

Óráinkon motiváció lehet egy-egy digitális puzzle kirakása jigsawplanet.commal vagy látványos szófelhő felhasználása wordart.commal vagy tagxedo.commal. Differenciállásra használom a szókeresőket, amit worksheets.theteacherscorner.net alkalmazással készítek Éva ajánlásával. Látványos digitális idővonalat is létrehozhatunk a timetoast.commal.
A tanárnő felhívta a figyelmünket a LearningApps.org oldalra, ahol előre elkészített tematikus rend szerint elrendezett tankockák között válogathatunk, de mi is készíthetünk és feltölthetünk tananyagot.
Számos prezentációkészítő program létezik már, de úgy látszik, mindig van olyan ötlet, amivel érdemes még előállni. Az emaze.com oldalán sokféle előre elkészített mintából választhatunk, az egyszerű ppt-féle diasortól a bonyolultabb infografikákig. A minták szépek, látványosak, kifejezetten jó velük dolgozni.
Az osztálytermek falát lehet saját készítésű poszterekkel díszíteni. Az edu.glogster.com segítségével villámgyorsan, hatékonyan és nagyon látványosan készíthetünk multimédiás posztereket az eszköztár segítségével.
Végezetül egy hasznos blogot néztünk meg, ezen az elérhetőségen: www.kingarium.blogspot.com. Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár blogján olvashatunk bővebben alkalmazásokról, dekorációról, könyvtári és egyéb órákról, olvasásnépszerűsítésről, kreatív ötletekről.
A nap végén még röviden beszélgettünk az elhangzottakról, s az alkalmazási lehetőségekről. Úgy gondolom, az előadás elérte a célját, mindenki újabb ötletekkel gazdagodott.

Fotó: Magdics Erika

Köszönjük!

Peresztegi Erika

Szabadhegyi Magyar – Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára