Társasjáték adaptációk a könyvtárhasználat tanításában

Az MKE 51. vándorgyűlésének keretében a Librarian to go - a Könyvtáros tárháza c. szekcióban szervezett worldcafé egyik asztalát Dömsödy Andrea és Simon Krisztina Társasjáték adaptációk a könyvtárhasználat tanításában címmel vezette.

Ma a társasjátékok nagyon népszerűek nemcsak a gyerekek között, hanem a felnőttek körében is. Sok igényes, izgalmas játék érhető el a magyar piacon. Sok közülük eleve valamilyen képesség fejlesztését célozza meg (pl.: logikai, kommunikációs, stratégiai, kooperatív), sokban elsősorban a versengés és/vagy az élmény dominál, de ezek kombinációjával is találunk sikeres játékokat. A népszerű játékokat a diákok közül sokan ismerik és kedvelik, ami egy tanítási szituációban pozitívan hathat a motivációra. Külön segítség a foglalkozás keretében való használatuk során, hogy az ismert játékok szabálytanítására nem, vagy jóval kevesebb időt kell szánni. Ebben a diákok is egymás segítségére lehetnek. A játékot már ismerő tanulók így magyarázatban, segítségnyújtásban is fejlődhetnek.

Az alábbiakban célok szerint csoportosítjuk az egyes társasjátékfajtákat.
Részletesebb leírások megjelenés alatt a Módszertani Közlemények c. folyóiratban
Az egyes társasjátékokhoz kiegészítők, példák lentebbről letölthetők.

A társasjátékok csoportosítása

Párosításra építő játékok az ismeretek rögzítése érdekében
  • Memóriajátékok, Fekete Péterek
  • Dominó

 

Mintafelismerő játék
  • Dobble

 

Társasjátékok az olvasás népszerűsítése érdekében
  • Történetmesélés, történetszövés

 

Fogalomfejlesztést segítő társasjátékok
Kitalálók
  • Concept
  • Definity - Bakosozás
Csoportosító játékok
  • Brainstorm
  • Fedőnevek

 

Ismeretbővítő, ismeretterjesztő játékok
  • Sorendezésre építő játék
  • Timeline
Szemléletformálást segítő játékok
Asszociációs játékok
  • Dixit

 

Publikált könyvtári társasjátékleírások

Andóczi Balogh Éva (2008): Észrevétlen kutatás. Táblás és társasjátékok könyves környezetben. Budapest, Nemz. Tankvk., Szeged, Somogyi Vár. és M. Kvt., 102 p.
Dömsödy Andrea (2017): Folyamatos dominó. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  100-102. p. (KKK9/24)
Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk., 2018): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 182 p. (KKK10)
Kovácsné Vári Eszter - Rákosné Horváth Erzsébet (2017): Dominó. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  59-63. p. (KKK9/13)
Muzsnyai Nikolett (2017): Könyvtártörténeti Timeline. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  103-107. p. (KKK9/25)
Sütő Éva (2017): Meselánc könyvtárra szabva. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE, 187-189. p. (KKK9/51)

 

Összeállította: Dömsödy Andrea

CsatolmányMéret
Concept - Kiegészítő tábla 225.33 KB
Dobble - önálló művek hivatkozása1.3 MB
Dobble - folyóiratcikkek hivatkozása1.42 MB