Segédletek a webes műhelymunkához

KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIAI JÓ GYAKORLATOK TUDÁSTRANSZFERE
JÓ GYAKORLATOK ISKOLAI KÖNYVTÁRI BÁZISON

c. OFI - KTE - EKF konferencia
Web-es alkalmazások és/vagy mobil eszközök az információs műveltség fejlesztésében, a könyvtárhasználóvá nevelésben – műhelymunka

Kámán Veronika könyvtáros, Óbudai Árpád Gimnázium, Budapest
Dömsödy Andrea pedagógiai szakértő, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet TÁMOP 3.1.15.
2015. július 2.

1. A műhelymunkáról

Az egész napos program szakaszai:

  • Ráhangolódás, előzetes ismeretek előhívása, megbeszélése
  • Két feladatkészítő alkalmazás rövid bemutatása, példafeladatok kipróbálása (LearningApps és Redmenta)
  • Feladat ismertetése: Készítsenek a két könyvtárlátogatás során mobil eszközökön megoldható online feladatot.
  • A feladatok elkészítése párban, csoportban
  • A mobil eszközök kiosztása, az eszközökkel való ismerkedés, az elkészült feladat működésének tesztelése
  • Könyvtárlátogatások, a feladatok megoldása egy másik szekcióból párként választott kollégával közösen
  • Reflexió a feladatkészítésre és a kipróbálásra Cs. Bogyó Katalin vezetésével
  • A Google Forms rövid bemutatása 

 

2. Elkészült feladatok

A téma megismerésére és a feladatok elkészítésére a kollégáknak egy órájuk volt. A feladatkészítő alkalmazásokkal mind ekkor találkoztak először.A meglátogatandó könyvtárakban helyismerettel nem rendelkeztek. Így az elkészült feladatok bizonnyal nem tökéletesek, de mindenképpen mutatják, hogy a feladatkészítőket könnyű használni. Továbbá azt is, hogy nagyon sokféle tartalommal, céllal használhatók.

Főegyházmegyei Könyvtár
1. Csépányi Zoltán - Kovács Dóra:
Mit tudsz a Főegyházmegyei Könyvtárról?
Legyen ön is milliomos
http://LearningApps.org/watch?v=ps5dpzsyj01
2. Savanya Ildikó - Cs. Bogyó Katalin - Apati Anna:
Főegyházmegyei Könyvtár története
Számegyenes
http://LearningApps.org/view1650023
3. Savanya Ildikó - Cs. Bogyó Katalin - Apati Anna:
Főegyházmegyei Könyvtár
Párkereső
http://LearningApps.org/watch?v=pk43a6qrn01
4. Pozsa Réka:
Főegyházmegyei Könyvtár, Eger
Keresztrejtvény
http://LearningApps.org/view1649967
5. Cséfalvay Krisztina - Házyné Horváth Éva - Donkó Erika:
FKE
Feleletválasztó
http://LearningApps.org/watch?v=pnmxw8a0a01
6. Vágási Hajnalka:
Egyházmegyei Könyvtár FELADATL
Vegyes feladattípusok
http://www.redmenta.com/?solve&ks_id=351968735
7. Takács Krisztina:
Főegyházmegyei Könyvtár
Keresztrejtvény
 http://LearningApps.org/view1649962
   
Eszterházy Károly Főiskola Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum

1. Birinyiné Kleszó Anita:
EKTFkönyvtár
Vegyes feladattípusok

www.redmenta.com/EKTFkonyvtar
2. Kiss Ildikó:
Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum
Csoportosító kirakó
http://LearningApps.org/view1650010
3. Gyermánné Huga Ibolya:
Tittel Pál
Szókereső
http://LearningApps.org/view1650014
   
4. Szabóné:
Szakrészlegek az egri Tittel Pál Könyvtárban
Szókereső
http://LearningApps.org/view1649978
5. Szabóné:
Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum története
Párkereső
http://LearningApps.org/view1649939
 
 
6. Kosik Ilona - Németh Klára - Gyurkó-Pozsonyi Enikő:
Cím nélkül
Feleletválasztó
http://LearningApps.org/watch?v=pyus4sjp201
7. Környei Márta:
Könyvtártörténet
Keresztrejtvény
http://learningapps.org/watch?v=pdv3vbuhn01
8. Némethné Sáhó Éva:
Eszterházy Károly
Keresztrejtvény
http://LearningApps.org/watch?v=pa0sbe18301
9. Molnár Gabriella:
Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum története
Csoportosító kirakó
http://LearningApps.org/view1649951

Egyéb feladatok

1. Apati Anna:
NYAK 2015 helyszínei
Párkereső
http://learningapps.org/watch?v=po2ruftst01
   
3. Ráhangoló kérdések és válaszok https://docs.google.com/document/d/1-8Ha15mUa7TucZa_85YHCr-JSH4rzk_skOaCCJd_aMk/edit?usp=sharing
4. Szabóné:
Eger könyvtárai
Többszörös választás
http://LearningApps.org/view1650029

5. Szabóné:
KTE NYAK helyszíne
Feleletválasztó

http://LearningApps.org/view1649784

Az alkalmazás módszertani kérdései

A könyvtárlátogatás közbeni online feladatmegoldás több módszertani választ igénylő problémát is felvetett. Pl.:

  • Figyelnek-e mindenre a résztvevők, tanulók, ha közben a feladattal vannak elfoglalva?
  • Illetlenség-e nem a könyvtárbemutatót tartóra figyelni?
  • A legtöbb alkalmazás zárt kérdésekkel dolgozik.

A fenti problémák is megoldhatók, ha az alkalmazás előtt átgondoljuk céljainkat, és a feladatok típusát, tartalmát és a megoldás módját ahhoz igazítjuk. Céljaink lehetnek:

  • a könyvtárlátogatás során figyeljenek,
  • aktivizálják magukat (kérdezzenek, kézbe vegyenek dokumentumokat, körbe is nézzenek, katalógust használjanak ...),
  • érdekessé tegyük a könyvtárlátogatást és ezzel pozitív attitűdöt alakítsunk ki, motiváljunk,
  • a legfontosabb tudnivalók rögzüljenek is

Könyvtárlátogatás, könyvtárbemutató közben alkalmazás szervezési lehetőségei:

  • látogatás, belépés előtt a résztvevők a feladatot áttekintik  - részt vesznek a látogatáson - utána megoldják a feladatot
  • látogatás, belépés előtt a résztvevők a feladatot áttekintik  - részt vesznek a látogatáson - közben oldják meg a feladatot (így van kérdezési lehetőség)
  • részt vesznek a látogatáson - utána megoldják a feladatot
  • részt vesznek a látogatáson - közben oldják meg a feladatot
  • a feladatot a látogatással párhuzamosan ismerik meg és oldják meg

Bármelyik feladatszervezési módot is választjuk a könyvtárbemutatót vezető könyvtárost (ha nem magunk vagyunk azok) érdemes tájékoztatni arról, hogy a tanulóknak feladataik vannak.

3. Példafeladatok

Ezek a feladatok nem használatra készültek, így tartalmuk nem teljes, kizárólag a lehetőségek felvillantását szolgálják. Az oktatásban ezen formán nem felhasználhatók.

1. Dömsödy Andrea:
A Könyvtárostanárok Egyesületének története számokban
Számegyenes
http://LearningApps.org/view1647891
2. Kámán Veronika:
Eger
Google Forms
goo.gl/a9bRYM

3. Dömsödy Andrea:
Berg Judit művei
Vegyes feladattípusok

https://redmenta.com/bergjudit
4. Dömsödy Andrea:
Mennyire ismered a Könyvtárostanárok Egyesületét?
Keresztrejtvény
http://LearningApps.org/view1647764
5. Dömsödy Andrea:
Elektronikus vagy hagyományos könyvtár?
Csoportosítás
http://LearningApps.org/view1644122
6. Dömsödy Andrea:
Az OPKM gyűjtőköre
Szövegjelölő
http://LearningApps.org/view1642232
7. Dömsödy Andrea:
Könyvtári katalógus
Többszörös választás
http://LearningApps.org/view1643610

4. Segédanyagok feladatlapkészítőknek

Rövid leírás a két feladatkészítőről

Háttérinformációk, tartalom a feladatokhoz

Főegyházmegyei Könyvtár

leírás

http://www.efkt.hu/

Eszterházy Károly Főiskola Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum

http://eklektika.ektf.hu/